Mere end halvdelen af nye biler kører nu på el
Flere vælger en elektrisk model, når de køber en ny bil. (Arkivfoto). - Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Mere end halvdelen af nye biler kører nu på el

Kurven er for alvor knækket for salget af elbiler i Danmark, der i juli udgjorde mere end halvdelen af de nye biler. Udbud og afgifter bliver afgørende.
1. AUG 2024 14.50

Man skal ikke mange år tilbage, før elbiler var sjældne indslag på de danske veje. Men de senere år er udviklingen gået hurtigt. Senest udgjorde de elektriske biler 52 pct. af alle de nye biler, der blev solgt i juli i Danmark. Det overgår lige akkurat december i 2023 med 51 pct. og er dermed den højeste andel på en måned. Det viser tal fra brancheorganisationen Mobility Denmark, der repræsenterer de danske bilimportører.

- Salgstallene i juli er jo bemærkelsesværdige, fordi vi rammer, at elbilerne fylder mere end 50 procent af salget, og det er jo noget af en milepæl. Det er inden for en kort årrække, at vi er gået fra et meget beskedent antal elbiler, til at de nu udgør over halvdelen, siger Mads Rørvig, som er administrerende direktør i Mobility Denmark.

I alt blev der indregistreret 11.517 biler i juli, hvoraf 52 pct. altså var elbiler.

Det samlede antal nyindregistrerede biler er nogenlunde på niveau med juli i 2023. Men antallet af nye elbiler på vejene har taget et markant spring.

I år var antallet af indregistrerede elbiler i juli 69 pct. højere end i juli 2023, oplyser Mobility Denmark.

- Det er en blanding imellem, at der er kommet nye forskellige modeller på markedet, og at politikerne har holdt beskatningen af elbiler på et lavt niveau. Den kombination gør, at vi slår rekord i andelen af elbiler, og at vi også er det land i EU i hvert fald, der sælger flest elbiler procentvist, siger Mads Rørvig.

FDM frygter nedgang i salg

I bilejernes organisation FDM siger afdelingschef Torben Lund Kudsk, at de er bekymrede for, om salget kan blive ved med at stige.

- De elbiler, der sælger rigtig godt, er stadig biler, der historisk set er noget dyrere end de biler, danskerne i gennemsnit har købt. Så spørgsmålet er, hvor mange danskere der i virkeligheden har råd til at købe elbiler, der koster måske samlet 400.000-500.000 kroner, siger han.

- Vi er faktisk ganske bekymrede for, at vi risikerer at se en opremsning i salget, hvis der ikke snart kommer nogle billigere elbiler, der er gode og brugbare, siger han.

Man skal blandt andet se mod kinesiske producenter, som ventes at sende billigere elbiler med god funktionalitet på markedet i de kommende år, mener Torben Lund Kudsk.

Men EU-Kommissionen har besluttet at indføre en straftold på de kinesiske biler, og derfor er det endnu usikkert, hvad det betyder for priserne for forbrugerne.

Lave afgifter skubber på salget

Samtidig er det også afgørende, hvad politikerne beslutter, der skal ske med afgiften på elbiler i Danmark, lyder det fra både FDM og Mobility Denmark. Det er politisk bestemt, at elbiler og hybridbiler slipper billigere i afgift end benzin- og dieselbiler.

Ifølge den seneste aftale fra 2020 er elbiler med en pris under omkring 400.000 kroner stort set afgiftsfritaget, ligesom dyrere elbiler også slipper billigere end ellers.

Det betyder eksempelvis, at en Tesla Model 3, som i 2020 kostede 482.200 kroner, slipper for 176.000 kroner i registreringsafgift, fremgår det af aftaleteksten.

Men med den seneste aftale er der lagt op til, at afgifterne skal indfases fra 2026-2030, medmindre Folketinget beslutter noget andet. Det skal der tages stilling til i 2025.

Hos Dansk Industri ser branchedirektør Thomas Møller Sørensen meget gerne, at den lave registreringsafgift på elbiler fastfryses frem til 2030.

- Danskerne har virkelig skabt et momentum i den grønne omstilling af bilparken. Ligeså glædelig en nyhed, det er for klimaet, ligeså skrøbelig en situation er det også.

- Vi ved fra landene omkring os, at salget af elbiler hurtigt kan gå tilbage, hvis støtten fra staten ikke fortsætter, siger han i en skriftlig kommentar.

/ritzau/

Tilmeld dig nyhedsbrevet