Snydt af Femern A/S: Skibsreder søger hjælp hos Messerschmidt på Christiansborg
Skibsrederen Jørgen Holm Christensen fra Strib er en fighter. Han giver ikke op. Derfor kontaktede han allerede Dansk Folkepartis Morten Messerschmidt om sagen, hvor han mener, han er blevet snydt af Femern Bælt, i marts måned. Det fik partiformanden til at skrive følgende svar:
- Det er meget bekymrende at læse om den proces, der tilsyneladende har været i denne sag. Det er naturligvis afgørende, når vi gennemfører store, offentlige bygger, at aftaler overholdes, og at man behandler underentreprenører respektfuldt. Jeg håber, at sagen finder sin løsning. Men såfremt, det viser sig ikke at være tilfældet, er det klart, at transportministeren må kontakte Femern A/S for at få en afklaring. Sker det ikke, tager vi sagen op med ministeren.
Sagen er den, at skibsrederen havde en ti-årig kontrakt med Femern Bælt A/S. Denne aftale blev ophævet med en delkompensation på seks mio. kr. på et møde i 2012 i Rødbyhavn, selvom kontrakten havde en værdi på det tidobbelte. Samtidig blev der indgået en mundtlig aftale om, at når arbejdet med Femernforbindelsen for alvor skulle begynde, så skulle Jørgen Holm Christensen kompenseres med arbejde for Femern Bælt A/S. Det er den aftale, der ikke er blevet overholdt.
Til mødet, hvor aftalen blev indgået, var skibsreder Jørgen Holm Christensen, hans medarbejder førstemand Claus Sjømann og rederens revisor Herluf Kielsgaard-Spicker til stede. Mens Femern Bælt A/S var repræsenteret af finansdirektør Allan H. Kristensen, financial manager Gregers Jensen og direktør for marine arbejder Claus Iversen. Ingen af de tre arbejder for Femern Bælt A/S mere.
Både revisoren og den tidligere medarbejder bekræfter overfor DOI.dk den indgåede mundtlige aftale om det lovede arbejde. Femern Bælt derimod benægter, at der er indgået en aftale. I 2020 konkluderede Femern Bælts advokat i et brev til skibsrederens advokat:
”På ovennævnte baggrund bestrider jeg, at Femern A/S skulle have givet et juridisk bindende løfte til Jørgen Holm Christensen i 2011-2012.”
I slutningen af marts måned fremlagde skibsrederen også en udateret optagelse af en telefonsamtale med den nu tidligere direktør for marine arbejder Claus Iversen, der indikerer en indgået aftale.
Men på trods af, at igen og igen at have kontaktet Femerns Bælts ledelse, for at opnå en aftale om arbejde eller en kompensation, så er Jørgen Holm Christensens henvendelser forblevet ubesvaret.
Messerschmidt stiller spørgsmål til transportministeren
Hele forløbet har skibsrederen fremlagt via mail til Morten Messerschmidt, der på trods af en fyldt kalender fandt tid til at modtage Jørgen Holm Christensen på sit kontor på Christiansborg. DOI.dk fik lov at være med til mødet. Og partiformanden spørger først, om der har været en udvikling i sagen.
- Der sker ikke noget, selvom jeg jo regnede med, at en mundtlig aftale er så god som en skriftlig, siger Jørgen Holm Christensen.
- Ja, det er det, vi lærer på jurastudiet, selvom den kan være sværere at bevise, svarer Morten Messerschmidt og fortsætter:
- Jeg har allerede rejst sagen overfor ministeren ad et par omgange, selvom jeg ikke har fået noget svar endnu.
Politikeren vil dog også stille skarpt på en anden side af sagen.
- Man må også spørge, hvordan fungerer det her statslige selskab, og bliver der lavet flere rævekager. Hvis man gør det her overfor dig, så er det noget, der skal kigges på. Derfor kommer jeg til at stille spørgmål til ministeren igen, siger Morten Messerschmidt.
Er det lovligt?
Men Morten Messerschmidt tænker også i andre baner.
- Her fra den politiske side, så kigger jeg også på: Er det som udgangspunkt ulovligt at lave sådan en aftale. Hvis ikke det er ulovligt, så skal aftalen selvfølgelig overholdes, siger Morten Messerschmidt, inden han tager afsked med Jørgen Holm Christensen.
På vejen ud gennem Christiansborgs lange gange og korridorer er der ikke meget tvivl om, at skibsrederens kamp for at få den mundtlige aftale opfyldt fortsætter ufortrødent.
DOI.dk har været i telefonisk kontakt med Femern Bælt A/S' adm. direktør Henrik Vincentsen, der ingen kommentar har til sagen.