Vi skal bruge madpakker 365 dage om året
Et servicecenter som Vattenfalls til Kriegers Flak åbner op for muligheder for de lokale virsomheder som underleverandører. Fx skal der bruges madpakker hver eneste dag året rundt, når vindmølleteknikerne sejler ud for at arbejde på møllerne.
Foto: Jesper Ernlund Lassen - Danish Offshore Industry - DOI.dk

Servicehavn for vind:
”Vi skal bruge madpakker 365 dage om året”

Lokal forretningsudvikling omkring en servicehavn åbner for muligheder for små havnebyer – men det er ikke en gavebod. Og servicen skal leveres alle årets dage.
3. JUN 2024 13.35

Fremtiden byder på flere servicehavne, når der kommer flere havmølleparker. Det giver lokale udviklings- og jobmuligheder. I Klintholm Havn er Morten Skouboe Vattenfalls head of site for Danmarks største vindmøllepark, og han giver et indblik i, hvad der skal til for at blive lokal underleverandør i vindmøllebranchen. Og god service og kvalitet er kodeordet her.

- Lav noget, der er ordentligt, så smiler vi og betaler. Det er servicen til offshorebranchen, som de lokale skal leve af, forklarer Morten Skouboe, der har et fast princip, når der er brug for en underleverandør:

- Jeg spørger altid de lokale virksomheder først – og det gør jeg med alt.

Nogle gange ender det alligevel med, at Morten Skouboe modvilligt må bruge underleverandører, der ikke kommer fra lokalområdet. Det kunne være med arbejde på Vattenfalls bygning i Klintholm Havn, og det er ikke prisen, der er afgørende.

- Vi når slet ikke at komme til at snakke om prisen, lyder det fra Morten Skouboe, der tit oplever enten afslag på arbejde, eller han slet ikke får et svar på sin henvendelse fra lokale virksomheder.

Hvis det sker, så bliver opgaverne udbudt udenfor lokalområdet, selvom der er et ønske om at udbyde arbejdet lokalt.

- Jeg vil ikke ligge på knæ for, at de lokale skal tage arbejdet, slår Morten Skouboe fast, selvom han helst så, de lokale greb mulighederne.

Madpakkerne

Vattenfall har samlet 36 ansatte foruden, at Siemens Gamesa har 12 ansatte, der skal arbejde sammen med Vattenfalls folk frem til tre år efter ibrugtagningen af Kriegers Flak, som har været i drift siden 2021. Servicearbejdet foregår året rundt, og det kræver forplejning til de ansatte.

- Vi skal bruge madpakker 365 dage om året, og det nytter ikke noget, at madpakkerne ikke kommer fx pga. sygdom. Vi har en rigtig god leverandør i Brugsen i Stege, hvor vi henter madpakker 365 dage om året, fortæller Morten Skouboe om den nødvendige stabilitet i madpakkeleveringen.

Stege ligger knap 17 km fra Vattenfalls servicecenter i Klintholm Havn. Lokalt engagement og det at være en aktiv del af havnen spiller også en stor rolle for Morten Skouboe.

- Vi hjælper også med, når havnen holder rengøringsdage og i forbindelse med oversvømmelserne sidste efterår, fortæller han.

Når der kommer flere vindmølleparker og flere servicecentre rundt omkring i landet, så er rådet at byde sig til og gribe mulighederne.

- Der kommer ikke til at stå en pose penge på havnekajen, men mulighederne kommer til at være der for de lokale virksomheder, slår Morten Skouboe fast.

Tilmeld dig nyhedsbrevet