23-årige Simon er med til forberedelserne til første CCS-injektion
Simon Nordstjærne Holm har arbejdet siden november med at få gjort dækket på PSV Aurora Storm klar til Project Greensand i meget regnfyldt vejr.
Foto: Jesper Ernlund Lassen, DK Medier

Hands-on med 2030-klimamålene:
23-årige Simon er med til forberedelserne til første CCS-injektion

Blue Waters skib PSV Aurora Storm er ved at få installeret rammerne, der skal sørge for at 40 special-containere med CO2 kan fragtes sikkert fra Antwerpen til Nini-feltet i den danske del af Nordsøen.
9. DEC 2022 16.00

Planen er, at den første CO2 skal pumpes ned i den danske undergrund mellem jul og nytår. Det kommer til at foregå som en del af Project Greensand, som INEOS, Bluewater og Semco Maritime foruden 20 andre partnere er en del af. CCS eller Carbon Capture and Storage er den del af Danmarks 2030-klimamål om at reducere udledningen af CO2 i atmosfæren med 70 pct.

Til det bliver Bluewaters skib PSV Aurora Storm gjort klar til at kunne sejle de 420 sømil (676 km) med den kommercielle CO2 fra Antwerpen i Belgien til Nordsøen. CO2 kommer til at kunne fragtes i såkaldte cryogenic iso-tanke, der sikrer at transporten kan foregå ved 15 bars tryk og minus 30 grader.

Hver enkel af de 40 specieltanke er fyldt med 20 ton CO2. Tankene er så specielle, at de 80 tanke, der skal bruges har været svært at fremskaffe. I hele verden findes der nemlig kun 800 tanke, så der er behov for 10 pct. af verdenskapaciteten til projektet.

Fyrre containere kommer til at være i til påfyldning Antwerpen, og andre fyrre kommer til at være på vej mellem Antwerpen og Nini-feltet.

Første arbejdsopgave for Semco

Ombord på PSV Aurora Storm har 23-årige EUX-smed Simon Nordstjærne Holm arbejdet med at klargøre befæstningsrammerne til de 40 containere siden november.

- Jeg har svejset plader på dækket, der kan holde containere, fortæller Semco Maritime-medarbejderen, der har været ansat siden september måned.

Selvom han er uddannet for over to år siden, så er det hans først job efter værnepligten, da det endte med at blive til en tid som konstabel i Forsvaret også.

- Det har været spændende, og det har givet rigtig meget erfaring som grøn i faget. Det har givet indblik i, hvordan det hele fungerer, siger Simon Nordstjærne Holm.

Arbejdsdagen har været 6-18, og vejret har ikke været den store medspiller. Det har kompliceret arbejdet, men det er lykkedes alligevel.

- Emnerne skal være 20 grader, for vi kan svejse på dem, så vi har varmet dem op med gasbrændere. Det er jo arbejde under åben himmel med lave temparaturer, og det har næsten regnet hele tiden, forklarer Simon Nordstjærne Holm, der kan tage det med et stort smil.

Mangler offshore certifikater

Men når arbejdet med at få lavet befæstningsrammerne til containerne er færdigt, så skal den nyansatte rejsemontør ikke med videre ud på Nordsøen.

- Jeg har ikke fået offshore kurserne og certifikaterne endnu, men det skal jeg have senere, forklarer han.

Så i stedet for Nordsøen de kommende måneder, så er han på vej et andet sted hen.

- Jeg ved, jeg skal til Thyborøn som det næste, fortæller Simon Nordstjærne Holm.

At CCS er en del af klimamålene, og han dermed er en del af den grønne omstilling, var faktisk nyt for ham. Men det har Semco Maritime for længst rådet bod på.

- Jeg havde intet hørt om CCS, inden jeg begyndte her. Vi var alle samlet i kantinen, hvor vi blev grundigt informeret. Så nu ved jeg, hvad de forskellige ting betyder, lyder det.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilmeld dig nyhedsbrevet