90 pct. i 2040:
Danske Rederier hilser ambitiøst EU-klimamål velkomment
Det kræver ambitiøse målsætninger såvel som ambitiøs og effektiv implementering, hvis vi for alvor skal rykke i forhold til den grønne omstilling og nå målet om klimaneutralitet i 2050. Det skriver Danske Rederier i en pressemeddelelse.
Derfor hilser Danske Rederier EU’s nye klimamål om, at den samlede udledning af drivhusgasser skal reduceres med 90 pct. i 2040 velkomment.
EU’s nye ambitiøse klimamål anerkender det europæiske klimaråds anbefaling, som peger på 90-95 pct. reduktion sammenlignet med 1990 i 2040. Den målsætning har den danske regering som det første medlemsland støttet aktivt.
Herfra handler det om at få den flotte målsætning omsat til konkret regulering.
- Det er godt, at EU og den danske regering går forrest på klimadagsordenen. Nu ligger der en stor og væsentlig opgave i at få udarbejdet den konkrete regulering, der skal gøre 90-procentsmålet til virkelighed, siger Nina Porst, der er direktør for klima, miljø og sikkerhed i Danske Rederier.
Danske Rederier er særligt interesserede i, hvad ny EU-regulering vil indebære for skibsfarten. I forvejen har man i FN’s internationale søfartsorganisation, IMO, vedtaget en meget ambitiøs målsætning om, at den globale skibsfart skal være klimaneutral omkring 2050.
- Skibsfart er et globalt erhverv. Derfor har vi brug for global regulering, når skibsfartens klimaaftryk skal nedbringes. Det er nødvendigt, at ny EU-regulering og ny IMO-regulering spiller sammen. Jeg håber, at EU’s høje ambitionsniveau og arbejde med at udforme den nødvendige regulering kan være med til at skubbe på arbejdet i IMO, så vi kan få en global klimaregulering af skibsfarten på plads, siger Nina Porst.
Danske Rederier håber, at det belgiske EU-formandskab vil prioritere arbejdet med at få udarbejdet den konkrete regulering, der skal være med til at gøre det flotte 90 pct. mål til virkelighed.
jel