Danske skoleelever klarer sig dårligst i Norden i matematik
Danske 4.-klasseelever præsterer dårligst i Norden, når det kommer til matematik. En ny international undersøgelse, TIMSS 2023, afslører samtidig lav motivation, mangel på faglig selvtillid og en stigende forskel mellem drenges og pigers præstationer.
Det skriver Nationalt Center for Udvikling af Matematikundervisning (NCUM) i en pressemeddelelse.
– TIMSS-resultaterne viser, at vi ikke har formået at løfte niveauet siden sidste undersøgelse i 2019. Samtidig ser vi, at pigerne halter endnu mere efter drengene, og at eleverne har brug for mere motiverende undervisningsmetoder, siger Christian Christrup Kjeldsen, forskningsleder ved Dansk Center for Skoleforskning, Aarhus Universitet.
TIMSS-rapporten, der udgives hvert fjerde år, viser, at de danske elever har ligget på samme niveau siden 2019 og fortsat ligger langt fra niveauet i 2015. Samtidig peger den på en tilbagegang inden for "Måling og geometri", især blandt pigerne, mens drengene har haft fremgang inden for "Statistik".
Professor og centerleder for NCUM, Morten Blomhøj, ser dog et potentiale i at forbedre matematikundervisningen:
– Vi skal udvikle en undervisning, der giver mere mening for eleverne og systematisk støtter deres matematiklæring. Det kræver en langsigtet, praksisrettet og forskningsbaseret indsats, hvilket vi allerede er i gang med gennem projekter som SUM og Mission Matematik.
Projekterne fokuserer blandt andet på undersøgende undervisningsformer, der gør matematik mere anvendelsesorienteret og relateret til elevernes hverdag. Blomhøj understreger dog, at politisk opbakning og fondsstøtte er afgørende for at kunne gennemføre de nødvendige tiltag.
– Matematikundervisningen kan forbedres betydeligt, men det kræver vilje og en fælles indsats, siger Morten Blomhøj, der er adm. direktør i NCUM.
TIMSS 2023-rapporten fremhæver også, at kønsforskellene i matematik er steget markant, både nationalt og internationalt. Mens drengene præsterer bedre, oplever pigerne faldende resultater, særligt inden for områder som "Måling og geometri".
Afslutningsvis viser resultaterne, at en styrket indsats på matematikområdet ikke kun er en gevinst for elevernes generelle faglighed.