Frederikshavn Havn:
"Det her er ikke noget, en kommune skal arbejde med"
Jens Borup (V) har som medlem af Frederikshavn Byråd gjort, hvad han kan for at råbe borgerne og offentligheden op. Gennem det sidste år har han advaret om, at den kommunale selvstyrehavns gæld slet ikke matcher omsætningen. Det er noget, der er blevet bemærket i kommunen.
- Det har givet genlyd heroppe; jeg har talt Rom imod. Med Rom mener jeg borgmesteren Birgit S. Hansen, fortæller Jens Borup.
Den pensionerede fisker har erfaring fra 15 års bestyrelsesarbejde i Jyske Bank og 16 års erfaring fra milliardvirksomheden FF Skagen, der producerer fiskemel og olie. Derfor er han vant til at se på regnskabstal på en anden måde.
- Jeg fik øje på, at omsætningen ikke var høj nok til en gæld på 1,5 mia. kr., forklarer Jens Borup om havnens omsætning, der er i størrelsesordenen omkring 80 mio. kr. årligt.
Frederikshavn Kommune har stillet en garanti for en del af gælden.
- Vi har stillet garanti for cirka en mia. kr. Det er et helt svimlende højt beløb, siger Jens Borup og perspektiverer, hvad det kunne betyde for kommunens borgere:
- Der er cirka 45.000 skatteydere i kommunen. Hvis regningen skulle ende hos skatteborgerne, svarer det til cirka en regning på 22.000 kr. for hver.
Det er den fare, som politikeren er bange for. Han har nemlig en klar holdning til, hvad skattepenge skal bruges til.
- Det skal være velfærd, borgerne får for pengene, konkluderer han.
En voldgiftssag
Jens Borup maler ikke Fanden på væggen, men han ser på risikoen, som han gjorde i sin tid i Jyske Banks bestyrelse. Selvom worst case-scenariet slet ikke behøver at blive opfyldt, er der to ting, der ikke huer ham helt.
Stena Oils olieterminal er endelig kommet i gang efter en forsinkelse på tre år.
- Nu er olieterminalen så kommet i gang. Den skulle have kostet 210 mio. kr., men den endte med at koste 460 mio. kr., fortæller han.
Arbejdet med terminalen skulle oprindeligt have været udført af Bladt Industries, men Frederikshavn Havn stoppede samarbejdet med Bladt Industries om opførelsen af olieterminalen i slutningen af 2022. Det er der et efterspil efter.
- Der ligger så en voldgiftssag mellem Bladt og Frederikshavn Havn. Det er ikke til at vide, om det kommer til at give penge eller koste penge, vurderer Jens Borup.
Hvad nu hvis
Nu er Stena Oils olieterminal åbnet på havnen, og det ser Venstre-politikeren som en forbedring i havnens indtægter.
- Jeg tror, havnen kommer op på en omsætning på 100 mio. kr. med indtægten fra Stena Oil. Men hvis omsætningen skulle passe til gælden på 1,5 mia. kr., skal vi op på 150 mio. kr., fortæller Jens Borup og påpeger et worst case-scenarie:
- Stena Oil Terminal A/S er et underselskab hos Stena Recycling, der igen er et datterselskab af Stena Metal A/B i Göteborg. Men som jeg kan se det, dækker moderselskabet kun med en garanti på 10 mio. svenske kr. for alle datterselskaberne. Det vil sige, Stena Oil Terminal A/S er en tarm, som man kan skære af, hvis noget går galt.
Her stiller politikeren så det kritiske spørgsmål.
- Hvorfor er der ikke en direkte forpligtigelse mellem Stena Metal A/B i Göteborg og Frederikshavn Havn? Der er en 22-årig aftale med en indtægt til havnen på 216 mio. kr. Det er den aftale, der er. Men terminalen har kostet 460 mio. kr., pointerer Jens Borup.
Han lader heller ingen tvivl om, hvorfor han ser sådan på risikoen.
- Jeg kender den slags fra min tid i Jyske Banks bestyrelse. Det her er ikke noget, en kommune skal arbejde med. Derfor foreslår jeg, at man sælger helt op til 80 pct. af havnen, så kommunen kun sidder tilbage med 20 pct. Det skal ikke være det bedste, man sælger fra, siger politikeren.
DOI.dk har forgæves forsøgt at indhente en kommentar til denne artikel fra Stena Recyclings danske direktør.