Dybere indsejling og udvidelse skaber feststemning i Thyborøn Havn
Arbejdet med uddybningen af Thyborøn Kanal, der også er indsejling til havnen, er netop begyndt. Det er kulminationen på et ti-årigt ønske, som vækker stor glæde i Thyborøn Havn. Kraftig fremgang i godstrafikken siden 2015 har nemlig betydet, at der kommer flere og større skibe til havnen.
Det kræver, at indsejlingen har en ti meters dybde, som den bliver efter arbejdet er afsluttet. De nuværede otte meters indsejlingdybde ikke nok længere efter den øgede trafik med større skibe.
Selve kanaluddybelse kommer til at tage kommer til at tage mellem fra et par uger til et måneder.
Thyborøn Havn havde i 2020 en godstrafik på 1,7 mio. tons. Udvikling har også betydet, at havnens omsætning i dag er ved at være ligeligt fordelt mellem gods og fiskeri.
Derfor er bliver der frem til 2022 anlagt til et 150.000 kvm stort baglandsareal syd for havnen til af vindmøllerfundamenter og andre komponenter til offshore industrien i Nordsøen. Med denne uvidelse bliver der også skabt 220 meter ekstra kajplads.
Sandet fra uddybningen kommer ikke til at skulle transporteres langt, for det bliver nemlig anvendes i arbejdet med det nye baglandsareal. I havnens udvidelse er der også tænkt på logistikken.
-Vi gør adgangen fra hovedvejen lettere med det nye baglandsareal, så havnen trafiks rykkes væk fra byen, fortæller Tine Jensen Le Breton, der er head of sales og marketing i Thyborøn Havn