Erhvervslivet vil gøre Danmark til foregangsland for PtX og kræver samtidigt vigtigt brintrør
I 2030 skal Danmark ikke kun forsyne sig selv med grønne PtX-brændstoffer til fly, skibe og industri, men også eksportere grøn energi til resten af verden. Sådan lyder den politiske ambition. Det skriver DI og Green Power Denmark i en pressemeddelelse.
For at ambitionen kan blive til virkelighed indgår DI og Green Power Denmark et strategisk samarbejde om brint og PtX. Formålet med samarbejdet er at skabe de bedst mulige rammevilkår, så Danmark indtager positionen som internationalt foregangsland for den samlede industri på grøn brint og PtX. Især har samarbejdet fokus på at fremme forbrug og eksport af bæredygtig brint og grønne PtX-brændstoffer.
– 2024 bliver et skelsættende år for brint- og energibranchen, når der skal træffes endelige investeringsbeslutninger om alt fra infrastruktur, til projekterne, større fabrikker og ikke mindst aftagerkontrakter. For bedst at favne brint- og energibranchen interesser går vi sammen med Green Power Denmark om at facilitere en national platform, der skal varetage industriens stemme i et samlet PtX-partnerskab, siger Troels Ranis, vicedirektør i Dansk Industri.
Med samarbejdet indtræder Dansk Industri som ligeværdig partner i Green Power Denmarks PtX-partnerskab, og dermed kommer partnerskabet til også at omfatte eksport og international positionering af den danske industri indenfor brint og PtX. Derudover bliver der et styrket fokus på de virksomheder, der skal aftage de grønne brændstoffer.
Partnerskabet består af cirka 50 virksomheder, som producerer, transporterer og forbruger grønne brændstoffer samt virksomheder, der leverer PtX-teknologi.
– Det letteste grundstof kan gøre den tungeste transport og industri grøn. Det sker kun, hvis vi formår at binde produktion, infrastruktur og forbrug sammen. Derfor er det vigtigt, at erhvervslivet nu styrker samarbejdet, og jeg håber, at endnu flere virksomheder vil blive en del af partnerskabet. I Danmark har vi alle forudsætninger for at gøre det til inspiration for resten af verden. Men erhvervslivet har brug for politiske rammer, hvis Danmark skal blive et eldorado for fremtidens grønne brændstoffer, siger Jan Hylleberg, viceadm. direktør i Green Power Denmark.
Ønsket om et brintrør
DI og Green Power Denmark vil arbejde for, at det nye samarbejde gør en konkret forskel for de involverede virksomheder i form af bedre og koordinerende tiltag for PtX-industrien. Øverst på ønskelisten hos DI og Green Power Denmark er et brintrør gennem Jylland til Tyskland, og de to erhvervsorganisationer opfordrer regeringen til hurtigst muligt at komme med udspil til finansiering af brintrøret, så det kan være klart i 2028.
– Hvis ikke virksomhederne får sikkerhed for et brintrør, kommer de heller ikke i gang med at opbygge en industri i Danmark, som kan producere grønne brændstoffer til skibe og fly, mindske CO2-reduktioner globalt og skabe arbejdspladser nationalt. Brintrøret har også enorm stor betydning for de havvindmølleparker, som staten forhåbentligt snart udbyder, siger Jan Hylleberg. Han talte netop sidste uge om behovet for en brintrørlægning i Kassø hos European Energi.
Brintrøret vil koste mange milliarder kroner, og det er helt afgørende, at røret bliver finansieret på en måde, så den grønne brint fra Danmark bliver konkurrencedygtig. Ifølge DI og Green Power Denmark bør staten derfor garantere for lånet.
– Med de store beslutninger der skal træffes, er der brug for et konstruktivt arbejdsrum, hvor viden, innovation og erfaring kan udveksles og udvikles. Det er derfor DI som Danmarks største erhvervsorganisation og Green Power Denmark med deres unikke indsigt i energisektoren, går sammen om at understøtte udviklingen af de rette rammevilkår, og hjælpe industrien ud over rampen, til Tyskland og til andre eksportmarkeder, i gennem PtX-partnerskabet, siger Troels Ranis.
jel