European Energy gør Mærsks skibsfart grønnere
Det er glæde hos REintegrate, der er et datterselskab af det grønne danske energiselskab European Energy., A.P. Møller Mærsk har nemlig valgt selskabet til at levere det grønne brændstof til rederiet første metanol drevne fartøj. Dermed kommer det til at blive danskproduceret klimaneutralt brændstof til A.P. Møller Mærsks nye grønne satsning.
Det er verdens første metanolfeeder, som bliver 172 meter lang, og det forventes skibet kan slutte sig til Mærsk-flåden i midten af 2023. Byggeriet kommer til at foregå på Hyundai Mipo Dockyards i Ulsan i Sydkorea.
- Aftalen med European Energy og REintegrate bringer os på rette vej til at leve op til vores ambition om at have verdens første containerskib drevet på CO2-neutral metanol på vandet i 2023, siger Henriette Hallberg Thygesen, der er CEO for Fleet & Strategic Brands hos A.P. Møller Mærsk.
Bio-etanolanlægget skal ligge i Syddanmark
Den grønne energi til power-to-metanol-produktionen kommer til at blive leveret af et solcelleanlæg i Kassø, der ligger cirka 14 km vest for Aabenraa i Sønderjylland. Placeringen af solcelleanlægget her gør, at e-metanolanlæg også kommer til at ligge i Syddanmark. Den endelige placering er dog endnu ikke besluttet, produktionen forventes at begynde allerede i 2023.
Det er endnu ikke muligt at sætte tal på, hvor mange arbejdsplader det kommenede e-metanolanlæg kommer til at skabe i regionen. Solcelleanlægget forventes dog at skabe cirka 150 til 200 arbejdspladser i anlægsfasen, og i den senere drift forventes en beskæftigelse på 10 til 20 stillinger oplyses det.
- Vi er stolte over at være en del af den første store e-metanolproduktion i Danmark. Denne aftale markerer en milepæl i rejsen mod grøn omstilling i skibsfarten, fortæller Knud Erik Andersen, der er adm. direktør hos European Energy.
REintegrate har allerede erfaring med produktion af grøn e-metanol med et testlaboratorium i Aalborg og med et anlæg, der forventes sat i produktion i 2022. Det kommende anlæg i Syddanmark bliver selskabets tredje e-metanolanlæg.