Forsyningstilsynet fandt fejl i hver anden stikprøve:
Forbrugerne bør tjekke slutafregning fra elleverandør
Hvis du skifter elleverandør, skal du inden for seks uger have modtaget en slutafregning fra dit tidligere selskab og dit tilgodehavende udbetalt. Reglerne er klokkeklare, men de er åbenbart svære at overholde for nogle selskaber.
Derfor bør de danske elforbrugere være ekstra opmærksomme på, om de modtager korrekt slutafregning og oplysninger om eventuelle tilgodehavender, når de skifter elselskab.
Sådan lyder opfordringen i en meddelelese fra Forsyningstilsynet, som er udsendt på baggrund af en stikprøvekontrol af i alt ti elleverandørers overholdelse af reglerne på området.
- Tilsynet viste, at halvdelen af de ti selskaber ikke havde levet op til lovgivningens regler for slutafregning. Det er for mange og dermed også grunden til, at vi nu henvender os direkte til forbrugerne med information om reglerne og en opfordring til at holde ekstra øje, siger Forsyningstilsynets direktør, Carsten Smidt.
Baggrunden for stikprøveundersøgelsen var dels henvendelser til Forsyningstilsynet fra forbrugere og dels medieomtale af elkunder, som efter skift af elleverandør både har savnet overblik over, om de havde penge til gode, og oplysninger om hvornår og hvordan de ville få udbetalt deres tilgodehavender.
- Vi kommer i lyset af bl.a. resultaterne fra vores første stikprøvekontrol til at fastholde et skærpet fokus på det her område, da korrekte slutafregninger er afgørende for, at forbrugerne kan føle sig trygge, når de skifter elleverandør, siger Carsten Smidt.
amp