Frederiksbergs borgmester siger "pænt nej tak" til forbud mod benzinbiler

København vil have forbud mod fossil vejtrafik i 2030, men ifølge ny rapport kræver det, at Frederiksberg gør det samme. Her kalder borgmesteren dog forbud for "fatamorgana".
10. SEP 2024 13.16

FREDERIKSBERG: Hvis det står til et bredt flertal i Københavns Borgerrepræsentation, skal alle fossile transportmidler være forvist fra hovedstadens veje i 2030. Det skriver Byrummonitor.

Men det kræver opbakning fra nabokommunen Frederiksberg, der også er nødt til at indføre et forbud. Alt andet ville være "ulogisk", da borgere med en diesel- eller benzinbil på Frederiksberg ikke ville kunne køre ind og ud af kommunen, der er omkranset af Københavns Kommune.

Sådan lyder det i en ny rapport, der beskriver mulighederne for at indføre et forbud mod fossil vejtrafik.

Derfor har de københavnske politikere besluttet sig for at tage kontakt til naboerne på Frederiksberg for at høre, om de er med på idéen om et fælles forbud på tværs af kommunegrænserne.

"Kørt helt af sporet"

Men den idé bliver afvist af Frederiksbergs borgmester, Michael Vindfeldt (S), der mener, at sagen er "kørt helt af sporet fra Københavns side".

- I selv de mest optimistiske scenarier er måske 40-50 procent af Frederiksbergs biler elbiler i 2030, og derfor bliver mit svar som Frederiksbergs borgmester til det københavnske fatamorgana et pænt nej tak, skriver han i et svar til mediet Byrummonitor, hvor han kalder forslaget om et forbud i 2030 for en "blokade a la Vest-Berlin".

- Alle partier i København vedtog – uden skygge af plan for realisering – at nu skulle alle ikke-elbiler være forbudt i 2030. Og man vedtog det uden så meget som at spørge Frederiksberg, som er omringet af København, skriver borgmesteren.

Også Det Konservative Folkeparti på Frederiksberg møder forslaget med skepsis.

- Det er bare en hypotetisk diskussion, venstrefløjen tager op i København, fordi det er bedre at føre ’intentionspolitik’ end politik, der egentlig batter, siger byrådsmedlem Anders Storgaard (K) til Byrummonitor.

Betragtes som ekspropriation

- Jeg synes, at de politikere i København, der giver udtryk for de her holdninger, skulle gå ind i national politik i stedet for, siger han, med henvisning til at det i rapporten fremgår, at det ikke er muligt at indføre et forbud på kommunalt plan, lyder det videre fra Anders storgaard til Byrommonitor.

Det skyldes blandt andet, at et forbud vil kunne betragtes som ekspropriation, da borgere med en diesel- eller benzinbil i så fald ikke kan bruges deres bil i deres egen kommune længere, hvilket vil stride imod EU-lovgivning.

Derfor planlægger Københavns Borgerrepræsentation at sende et brev med en opfordring til regeringen om at undersøge, om der kan vedtages lovgivning, som gør et forbud lovligt. Først vil borgerrepræsentationen dog "gå i dialog" med Frederiksberg om at nedlægge et fælles forbud i 2030.

Teknik- og miljøborgmester i Københavns Line Barfoed (EL) erkender, at der er behov for, at Frederiksberg tilslutter sig et forbud, før København kan indføre et.

- Alt andet giver jo ikke mening, siger hun og tilføjer, at hun vil opfordre Christiansborg til at se på lovgivningen på nationalt plan. Alle er jo enige om, at vi skal derhen, hvor der ikke længere er diesel- eller benzinbiler, så det er kun et spørgsmål om, hvor hurtigt det skal gå.

Marcus Vesterager (S) mener, at politikerne på Frederiksberg "burde kunne se fornuften" i et forbud.

- Men de har selvfølgelig også ret i, at der er behov for fokus fra Folketinget. Men det betyder jo ikke, at vi ikke kan se på, hvordan vi kan gøre det.

’Analyse om fossilfri vejtrafik i 2030’ kommer, efter at et flertal i Københavns Borgerrepræsentation sidste år stemte for at arbejde mod "et fuldstændigt forbud mod fossil kørsel senest i 2030".

Estimatet er, at et forbud vil medføre et fald på 300.000 ton CO2 til nul ton CO2 om året i 2023, hvilket svarer til, at "mellem 24 og 31 procent af vejtransportens samlede udledning forsvinder," lyder det i rapporten, ligesom det vil betyde, at der vil være mellem 70 og 150 færre millioner kroner i kommunekassen som følge af et fald i parkeringsindtægter.

lal

Tilmeld dig nyhedsbrevet