Fremtidens skibsmotor findes allerede i Randers
Hos Nordhavn i Randers glæder salgsdirektør Jørn Rudolph (tv.) og adm. & teknisk direktør Søren Rasmussen sit til at sælge deres nye metanol-motor blandt andet til de danske færger. Metanol-motoren er en modificering af denne type Scania-dieselmotor.
Foto: Jesper Ernlund Lassen, DK Medier

Fremtidens skibsmotor findes allerede i Randers

Nordhavn har modificeret en Scania motor til at blive drevet på metanol – men det er kun begyndelsen.
14. OKT 2021 9.00

Jørk Rudolph kommer for sent og i meget højt humør til interviewet, men han er lovligt undskyldt, for der er bud efter Randers-firmaet Nordhavns nye motor. Han er salgsdirektør i den 75-årige gamle virksomhed, der er med helt fremme på de moderne noder.

- Det var en kunde i Singapore, der ville vide mere om vores metanol-motor. Der har været meget stor interesse, siger Jørk Rudolph, der sprudler af positive vibes Nordhavns nyeste produkt.

Det er en Scania skibsmotor, der er modificeret til at kunne køre på metanol. Scandianaos - Nordhavn har i fælleskab udviklet og modificeret motoren, der findes i en 9-13-16 liters modeller. Det er et udviklingarbejde, som kimen blev lagt til for 10 år siden, hvor der endnu ikke var den store efterspørgsel efter nye brændstoffer.

- Det har været en lang udviklingsproces. Det er ikke noget, som man udvikler fra den ene da til den anden. Dengang for 10 år siden spurgte kunder kun om diesel og hestekræfter, men sådan er det ikke mere, fortæller Søren Rasmussen.

Han er både adm. og teknisk direktør hos Nordhavn. Derfor kan Søren Rasmussen også forklare, hvordan den nye motor virker.

- Forbrændigen sker ved ren kompression – så det er ligesom ved diesel. Langt de fleste vil ikke være i stand til at kunne se forskellen udefra, forklarer Søren Rasmussen.

Metanol-motoren vil kunne finde anvendelse på de danske færger, crew transfer vessel (CTV) til transport af offshorearbejdere i både olie, gas og vindmøllebranchen. De vil også kunne anvendes til fiskekuttere som i Hanstholm Havn, hvor havnedirektøren allerede har meget fremskredne planer om methanolproduktion direkte på havnen.

Men motoren vil også kunne bruges i kampvogne, flishuggere, betonknusere og som generatorer til entreprenørarbejde.

Kontant gevinst i det kommunale CO2-regnskab

Nordhavns nye methanol-drevne motor har modsat diesel flere fordele.

- CO2-udledningen er 10 pct. mindre end ved en dieselmotor, og metanol udleder ingen partikler ved forbrænding, forklarer Jørk Rudolph.

Renere luft og 10 pct. mindre udledning af CO2 lyder måske ikke af meget, men når der er tale om de danske færger, så kan der være store fordele at hente. Det gælder specielt for de danske ø-kommuner.

- Færgen udgør en stor del af små øers CO2-udledning, så der er klart noget at hente. Der kan være op til 30 pct. at spare i CO2-udledning for den enkelte kommune og hele øen, fortæller Søren Rasmussen.

- Hvis man eksempelvis har et politisk mål om en bestemt reduktion, så er der meget gode muligheder for den enkelte ø her, fortæller Jørk Rudolph.

Nordhavn har i den grad kundegrundlaget til at have et solidt kendskab branchen og dens behov.

- Vores produkter findes på stort set alle færgerne i Danmark, og vi har kunder som Mærsk, Esvagt, Svitzer og alle Forsvarets skibe og også Dannebrog, fortæller den tydeligvis stolte salgsdirektør.

Der skal cirka den dobbelte tankplads til methanolen sammenlignet med diesel.

- Vi ved fra rederierne, der er rigelig tankkapacitet i de danske færger, fortæller Jørk Rudolph.

- Metanol er meget velegnet til nærtrafikken som de danske færger, supplerer Søren Rasmussen.

Der er altså flere fordele ved metanol allerede nu. Det gælder også selvom metanolen stammer fra en fossil kilde og endnu ikke fra en grøn PtX-proces.

Leverancen af metanol er også sikret i dag, hvor Bunker One allerede er klar til at levere til skibsfarten.

Fremtidens løsninger er modulære

Hvis man tror, ledelsen i Nordhavn læner sig tilbage, og venter på den grønne bølge skal sikre afsætningen, så kan man godt tro om. Der er nemlig en klar forventning til, hvordan maskinrummene kommer til at se ud i fremtidens skibe. Derfor er udviklingen allerede i fuld gang mod nye løsninger.

- Fremtiden er en modulær løsning, hvor der fx både kan være batterier og en brintbrændselsceller eller en forbrændingsmotor, fortæller Søren Rasmussen.

Maskinrummet kommer til at blive et sted, hvor drivkraftsenhederne er som legoklodser, der kan bygges ind og ud efter behov. Det er der en grund til.

- Vi kigger på løsninger, og vi leverer hele maskinsrumspakken. Det kommer ganske enkelt an på, hvad kundens behov er. Det tænker vi i, fortæller Søren Rasmussen.

Direktøren lægger heller ikke skjul på, at han ser brint som en af fremtidens mulige løsninger. Det bliver der også arbejdet med hos Nordhavn. Direktørens firmabil er da også en brintbil, selvom der stadig er visse udfordringer.

- Der er kun fem tankstationer i Danmark, og den forventede levetid på brændselscellen er omkring fem år, fortæller Søren Rasmussen med et overbærende smil. Uanset det så skal man ikke tage fejl af, at der er en grund til, at direktøren med sin tekniske indsigt ser positivt på netop brint.

Stor interesse – første bestilling er gået ind

Den nye metanol-motor blev annonceret hos Nordhavn, og der har været stor international interesse.

- Vi har haft henvendelser fra cirka ti lande. Det er blandt andet fra de skandinaviske lande, Tyskland Storbritannien, Tyrkiet og Singapore, som jeg netop snakkede med, fortæller Jørk Rudolph.

Salget er til trods for den store interesse endnu ikke eksploderet, og det er der en årsag til.

- Der er foreløbigt gået en bestilling ind, og vi forventer flere, fortæller Jørk Rudolph.

- Der er ingen, der køber, før der er en grund til at omstille til metanol. Men vi har en forventning om, at færgerne og CTV’erne til havvindmølleparkerne vil omstille først, forklarer Søren Rasmussen.

Der er stadig ingen lovgivning, der kræver en omstilling til metanol eller anden form for brændstof, der udleder mindre CO2. Her spiller det prisen på den nye metanol-motor måske også ind.

- Prisen ligger på omkring det dobbelte af, hvad en dieselmotor med godkendelsen IMO tier III koster, fortæller Jørk Rudolph.

Det er en godkendelse, der har været krav om i Danmark for nye dieselmotorer med en ydelse over 129 kW siden januar 2020. Det er allerede gode nyheder for miljøet.

- Vi er allerede rigtigt langt i Danmark i forhold til andre steder i verden, fortæller Jørk Rudolph slutteligt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilmeld dig nyhedsbrevet