Hanstholm Havn
Hanstholm Havn bliver servicehavn for havvindmøller
Havnens ansatte Bjarne Nørby fangede ankomsten af Integrated Wind Solutions (IWS) skib i Hanstholm Havn med sit dronefotografi.
Foto: Bjarne Nørby

Gennembrud indenfor vind:
Hanstholm Havn bliver servicehavn for havvindmøller

Fra februar 2024 får havnen på Jyllands skulder en rolle som  tilknytningshavn for seks kommende skibe, der skal servicere offshore havvindmølleparker.
16. FEB 2024 14.54

Hanstholm Havn skal være base for seks special-skibe, der skal servicere den store havvindmøllepark Doggerbanke.
Skibene er ejet af den norsk-danske koncern Integrated Wind Solutions (IWS), der tilbyder integrerede serviceløsninger til havvindmølleparker. Det skriver Thisted Kommune. Det første af de seks såkaldte CSOV-skibe er allerede ankommet til havnen.

Aftalen med IWS har stor betydning for Hanstholm Havn, der har et stort potentiale i projekter for grøn omstilling. Ambitionen er, at aftalen med IWS kan være et afsæt til flere spændende opgaver i relation til blandt andet havvind i Nordsøen.

Aftalen med IWS har stor betydning for Hanstholm Havns udvikling, hvor fiskeriet i stigende grad ventes at få følgeskab af projekter inden for gods og grøn omstilling. 

- Vi er meget glade for den interesse, som IWS viser havnen. Det vidner om, at Hanstholm Havns udbyggede rammer og geografiske placering er interessant for vindindustrien. Det er derfor også vigtigt, at vi er skarpe på, hvordan vi bedst kan opfylde industriens behov. Vi har en ambition om at være leveringsdygtige i lokalproduceret grøn strøm, ligesom vi løbende udvikler vores faciliteter på havnen. Det her er et vigtigt skridt i udviklingen af et kraftcenter for Offshore Wind i Hanstholm Havn, fortæller havnechef Søren Zohnesen.

Thisteds borgmester Niels Jørgen Pedersen (V), er meget forventningsfuld over, hvilke havneaktiviteter aftalen med IWS kan være startskuddet til.

- Hanstholm Havn rummer uden tvivl et stort potentiale, når vi taler projekter for grøn omstilling, hvilket aftalen med IWS kun bekræfter. Vi oplever lige nu en stor bevågenhed, hvor mange muligheder kan være med til at forme en spændende fremtid for havnen, siger borgmesteren.

Hanstholm som tilknytningshavn

Hanstholm Havns rolle bliver helt lavpraktisk at stå klar som såkaldt fast tilknytningshavn for de seks IWS-skibe. Det betyder, at det er i Hanstholm Havn skibene vil få udført serviceopgaver ombord eller mobiliseres til nye opgaver ved offshore havvindmølleparker på det europæiske marked. 

IWS er især interesseret i markeder i England, Tyskland, Frankrig, Polen og Danmark, og det er blandt andet Hanstholm Havns strategiske placering og umiddelbare nærhed, der gør havnen interessant for IWS.

-  Det vigtigste for et samarbejde mellem IWS og Hanstholm Havn er den fleksibilitet, som havnen kan tilbyde, som gør det muligt at udvide vores aktiviteter i takt med leveringen af vores flåde og de serviceprojekter, der kommer til. Her spiller de mange virksomheder på og omkring havnen også en rolle, da de har potentiale til at indgå i mobilisering og planlægning af større drift- og vedligeholdelsesopgaver for IWS, siger direktør i IWS Services A/S Jesper Uhre Larsen og tilføjer:

- Derudover er det også et vigtigt parameter, at havnen kan levere grøn strøm til vores skibe, fordi IWS udelukkende beskæftiger sig med aktiviteter, der omhandler vedvarende energi, ligesom de seks skibe i IWS-flåden alle bliver hybridskibe, der kan sejle på strøm.

Fakta om de seks skibe

Det første skib, ’IWS Skywalker’, er ankommet til Hanstholm Havn.
Skibet vil den kommende tid blive klargjort og døbt i Hanstholm Havn, hvorefter det er klar til at sætte kurs mod serviceopgaver på Europas største havvindmøllepark på Dogger Bank.
De øvrige fem IWS-skibe er efter planen sejlklare fra værftet i Kina inden for et par år – og bliver leveret løbende.
Alle seks IWS-skibe skal efter planen lejes ud til service- og vedligeholdelsesopgaver ved offshore havvindmølleparker rundt i Europa.
De er alle hybridskibe af typen ’Walk-to-Work’, der er specialbyggede til effektive offshore-operationer.
Ombord har hvert skib en indbygget gangbro, der kan agere serviceplatform på havet ved at skabe forbindelse mellem skib og mølle så serviceteknikere kan bevæge sig sikkert mellem skib og mølle.

jel

Tilmeld dig nyhedsbrevet