Thorsminde Havn:
Havnechefen mærker stor lokal opbakning til vind
Der er al mulig grund til tilfredshed hos havnechef Lisette Sønderby. Thorsminde Havn har om nogen trukket fra konkurrenterne og bliver operations og maintenance center for tyske RWE, når opførslen af vindmølleparken Thor begynder. Samtidig er havnen også blevet valgt som base for Vattenfalls byggeledelse, når havmølleparkerne Vesterhav Nord og Syd skal bygges. Når man spørger hvad det næste bliver, minder havnechefen Lisette Sønderby om en ting.
- Det her er vildt, siger hun og stråler af ubetinget glæde og fortsætter.
- Vi har hele vejen igennem været bevidste om vores begrænsning i størrelse, lyder det fra Lisette Sønderby.
Hun har planerne klar i skuffen til, hvad der kommer til at ske. Det varer nemlig ikke lang tid, inden op til to såkaldte crew transport vessels rykker ind for Vattenfall i den vestlige del af havnen, der allerede er blevet døbt energihavnen.
- Vi skal have uddybet havnebassinet fra de nuværende tre meter til fire meter. Så skal vi have gennemgået vores landstrømsanlæg og opdateret forholdene. Det betyder også en ny indfaldsvej, og nu kan vi renovere de gamle fiskeribygninger til energihavnen, fortæller hun og udpeger indfaldsvejen til energihavnen på et kort over havnen.
- Vi arbejder på at få etableret en heliport, for det er der behov for. Derfor er vi i dialog med flere aktører, fortæller Lisette Sønderby.
Udviklingen kræver flere ansatte
De mange nye tiltag, der kommer til at ske på Thorsminde Havn betyder også, at der kommer til at være flere arbejdspladser internt i havnen.
- Vi skal starte fra nul, så vi har virkelig mulighed for at gøre det på den helt rigtige måde. Det drejer sig om at få lavet ændringer nu, der kan bruges i fremtiden. Det betyder også, at vi kommer til at skalere op i havnen med en teknisk ansvarlig, forklarer Lisette Sønderby.
Bevidsteheden, om hvad den øgede aktivitet på havnen betyder for byen Thorsminde, er havnechefen helt klar over. Hun bor nemlig selv i kystbyen med 300 indbyggere med sin mand og børn.
- Vi hører, der kommer til at være mellem 200-400 mand her i byggefasen, og senere betyder det 50-70 arbejdspladser her i byen. Det er rigtig mange for os. Selvfølgelig tager byen rigtigt godt imode de arbejdspladser, slår Lisette Sønderby fast og kommer med forklaring.
- Havnen er bygget i 1967, og fiskeriet her havde sin storhedstid i 1980’erne og 1990’erne, hvor der var omkring 100 fiskeskibe hjemhørende her. I dag er der 15 tilbage. Det er klart, det er noget, der smitter af på alle her. Man bliver påvirket af det. Derfor er alle modne til det nye, og den aktivitet, der kommer til at ske, fortæller hun om en stor lokal velvilje og opbakning i Thorsminde.
Det store rykind
Hvordan den lille by skal kunne klare det store rykind står allerede klart, for det skal være en by i balance, hvor der er plads til alle.
- Vi har andre aktører, der arbejder på flytbare boliger, som skal ligge på gamle fodboldbaner og andre kommunale arealer, og så har vi også campingpladsen, fortæller hun.
Thorsminde ligger nemlig sådan, at der er kort vej til andre steder. Det gør det let, hvis der er mere arbejde end til byens havnesmed og en tømrer.
- Placeringen her, hvor der er en halv times kørsel til de to havne Hvide Sande og Thyborøn, gør, at vi ikke har det helt store antal håndværkere her. De kommer kørende hertil. Det samme gør sig gældende nu med overnatninger, der er mange muligheder indenfor en relativ kort afstand. Vi kommer ikke til at optage sommerhusene, for der skal også være plads til turisterne, siger Lisette Sønderby.
Der kommer både til at være energihavnen og fiskerihavnen.
Hensynet til turisterne er der også taget allerede andre steder på de to dele af havnen. Energihavnen er placeret længst mod vest, og inden den er der fundet plads til fiskerihavnen.
- Erhverv og industri kommer til at være på vesthavnen, hvor man kan arbejde og støje. Turisterne må gerne kigge, men ikke forstyrre, forklarer Lisette Sønderby om en gensidig sameksistens, hvor der er plads til alle.