Hvide Sande Havn:
Hjælpen er klar, når offshore projekter kommer til byen
Hvor, hvordan og hvorledes er spørgmålet, som mange underleverandører i offshore stiller sig, når de skal operere fra en ny havn i et måske ukendt land.
I Hvide Sande har havnen og de erhvervsdrivende fundet en løsning, der er til gavn både for de lokale virksomheder og offshore kunder, der gerne vil til byen. Løsningen hedder Hvide Sande Service Group (HSSG). Hos Hvide Sande Havn er Bent Haumann senior business developer, og han varetager også opgaven som kundeansvarlig bindeled mellem kunderne og medlemmer af HSSG. Det er noget, som er blevet en større fordel, end man måske umiddelbart lige skulle tro.
- Hvide Sande Service Group er gået hen og blevet et salgsparameter. Det er med en af grundene til, at Hvide Sande er blevet valgt af Vattenfall til at huse et nyt operation & maintenance center, fortæller Bent Haumann om energikoncernen, der allerede så, hvad HSSG betød under opførelsen af vindmølleparken Horns Rev 3.
- Vi var servicehavn til 12 CTV’er i halvandet år frem til 2018 under opførelsen af Horns Rev 3. Da der var flest, var der 135 teknikere her i byen. Det betyder selvfølgelig noget, der blev udlejet værelser og sommerhuse. Både slagteren og bageren solgte mere mad, fortæller Bent Haumann.
Her er det, at arbejdet bliver nemmere for underleverandøren, der kommer til byen. De behøver kun ringe et sted hen, og det er til HSSG’s Bent Haumann.
- Jeg etablerer kontakten, og så trækker jeg mig tilbage, forklarer Bent Haumann om en formidlerollen.
Solstrålehistorien og kamp om overnatningspladserne
Hvide Sande er en turismemagnet foruden ved at være en fiskeri- og offshorehavn. Og der er ikke blevet færre turister, efter TV2 har kørt tv-serien ”Hvide Sande” forlyder det blandt de lokale. Det har også en betydning, når der skal bookes overnatning til offshore-industrien.
- Der er så meget tryk på her, at overnatninger skal bookes halvandet år i forvejen. Jeg havde fornyeligt kontakt til en italiensk underleverandør, der blev meget glad for den information. Firmaet var vant til at booke tre måneder i forvejen. Derfor er det vigtigt, de får nogle gode informationer tidligt, forklarer Bent Haumann.
Han har endda også historie fra tiden, hvor opførelsen af den Vattenfall ejede vindmøllepark Horns Rev 3 stod på.
- Det er lidt en soltrålehistorie. Under opførelsen var der en CTV, der kom sejlende ind med problemer en fredag eftermiddag. Her i byen er vi jo vant til at servicere fiskerne, og når der er noget galt, så bliver det lavet med det samme. Sådan var det også her. CTV’en var klar næste morgen. Vi har et højt serviceniveau, og det stammer fra samarbejdet med fiskerne, konkluderer Bent Haumann med en stolthed i stemmen.
Sikkerhedskurser på vej til byen
I dag tæller HSSG 37 medlemmer, der alle har betalt et indmeldelsesgebyr efterfulgt af et årligt kontingent. De fleste kommer fra Hvide Sande, men der er undtagelser. Bestyrelsen behandler indkomne ansøgninger om medlemskab, og der en medlemmer, der ikke er fra Hvide Sande.
- Hotel Fjordgaard i Ringkøbing er medlem, og RelyOnNutec fra Esbjerg er medlem, for de har lovet at afholde sikkerhedskurser her i byen, forklarer Bent Haumann om noget, der kommer til at være en fordel for både byen, havnen og firmaerne, der skal have deres medarbejdere gennem et sikkerhedkursus.
Rettelse: I en tidligere udgave af denne artikel fremgik det, at havnen får en mindre procentsats for formidlingen. Dette er ikke korrekt.