Jesper Sloth er ny salgsdirektør for kulfiber hos Fiberline
De fleste billister der har kørt på den jysk-fynske motorvej, kender Fiberline Composites karaktariske bygning, der ligger lige ud til motorvejen ved Middelfart. Her er Jesper Sloth for tre måneder siden blevet headhuntet til stillingen som salgsdirektør for kulfiber, der allerede i dag fylder temmelig godt i forhold til glasfiber. Dermed forlod han stillingen som CMO for Polytech i Bramming.
- Jeg sidder med alt i kulfiber, der udgører 85 pct. af, hvad vi producerer, fortæller Jesper Sloth, mens han viser rundt i produktionen af kulfiberplanker til møllevingerne.
Produktionen af plankerne i forskellige størrelser, alt efter hvilken størrelse den enkelte OEM vil have, foregår i treholdsskift på alle ugens hverdage. Fiberline har cirka 150 medarbejdere i Danmark og i omegnen af samlet cirka 300 på verdensplan. Foruden ved fabrikken i Middelfart, har Fiberline også fabrikker i Kina og Indien.
- Vi forsøger at producere der, hvor møller skal bruges, fordi det giver mest mening, forklarer Jesper Sloth.
Det er også en af grundene til, at virksomheden nu kigger på eventuelt at åbne endnu en fabrik i USA. Den mulige kommende fabrik i USA bliver dog også skubbet på vej af krav i den amerikanske lovgivning.
- Det er Inflation Reduction Act (IRA), der var med til at skabe krav om local content. Så nu arbejder vi på et setup i USA for at undersøge væksten der, fortæller Jesper Sloth om en betydningsfuld politisk beslutning, der har sat gang i det amerikanske vindmarkedet.
I EU bliver der nu arbejdet på en europæisk pendant til IRA i form af Green Deal, der også kommer til at medføre krav om local content. Her gør Jesper Sloth opmærksom på, at en ting er at vælge local content i forhold til at en ting er at vælge local content i forhold til vinge eller tårnproducenterproducenter. Men det i høj grad også vil give mening at kigge ned i forsyningskæden og eksempelvis også kræve lokal content ned i forsyningskæden på som Fiberlines kulfiberplanker.
- Man kan spørge sig selv, om det skal være krav om local content ned i forsyningskæden, siger han og uddyber:
- Hvis det fx gælder ned i forsyningskæden, så vil fx stålet og andre også skulle komme fra Europa. Hvis man kigger på hele forsyningskæden i Europa, så giver det mening at producere i Europa og i Vesten. Det vil øge profitabiliteten i hele den europæiske vindmøllebranche.
Frygt for afhængighed af Kina
Ellers er der nemlig fare for, at Kina kommer til at sidde tungt på råvaredelen til både europæiske og amerikanske vindmøller. Det er nemlig et område som Kina subsidierer, og det kan betyde, at udbygningen af både europæisk og amerikansk vind bliver afhængig af Kina. Det drejer sig om profitabiliteten i branchen, men det drejer sig også om sikkerhed for brudte forsyningskæder.
- Hvis der er en ting, vi har lært af Ruslands invasion af Ukraine, så er det at sprede vores supply chain ud, siger Jesper Sloth.
Det er med andre ord geopolitik, der eventuelt ville kunne få meget store konsekvenser, hvis Kina en dag skulle ende i en konflikt omkring Taiwan. Det ville kunne bremse både produktionen og opstillingen møller i Europa og endda i USA.
Kina og det asiatiske område også kaldet APAC for Asian and Pacific står til at komme til at opstille både flere vindmøller og MW end både europæerne og amerikanerne tilsammen, viser en markedsanalyse fra Fiberline. Eksempelvis viser analysen, at der i 2022 bliver opsat 10.864 vindmøller i APAC. Europa, Mellemøsten og Afrika (EMEA) og det amerikanske marked (AMER) kommer til at sætte henholdsvis 4892 og 4149 møller op.
Det er en tendens, der kommer til at fortsætte på trods af den store udbygning af havvind, der er besluttet i Europa. Jesper Sloth kan dog glæde sig over, at kulfiber i vingerne kommer til at tage til de kommende år.
- Jo, længere vingerne bliver jo mere kulfiber bliver der brugt. Alle vestlige OEM’er bruger kulfiber allerede i dag, slutter Jesper Sloth.
Markedsanalysen fra Fiberline, viser hvordan der både kommer til at bliver installeret flere møller i Asien og Stillehavet end i Europa, Afrika og det amerikanske markedet. Det gælder også i MW.
Artikel opdateret 21.06.23 kl 17:39