Europæisk brint backbone:
”Klimaet er den vigtigste driver for brint”
Fremtiden banker på med produktion af brint og lagring af CO2. Her kommer der til at være et behov for en infrastruktur, der kan være med til at fremme udviklingen. Det er faktisk noget relativt nyt, at brint er kommet i mode.
- Brint er faktisk først rigtigt kommet på banen i 2017, og man kan spørge sig selv, hvad er driveren for udviklingen af brint? Klimaet er den vigtigste driver for brint. Så kommer det an på, hvornår der kommer en udbygning af offshore vind, forklarer Per Jørgensen, der er direktør hos Rambøll til DI Energis Grønne Gasdage.
Og der er faktisk sket en meget konkret udvikling siden 2017.
- I dag findes der brintparate rør, og de fandtes ikke på markedet i 2017. Nu kommer planer om brint- og CO2-rørlægning. De kommer nærmest sammen og på en gang, så det er vigtigt, at de ikke kommer til at lægge i vejen for hinanden, fortæller Per Jørgensen.
Han giver også et eksempel på, hvad der bliver en konsekvens på en rørlægningerne i Danmark. Så er der også muligheden for endnu en rørlægning.
- Det betyder blandt andet meget store kompressorer placeres rundt omkring i landet, der udligner trykforskelle. Offshore kigger man også på en rørlægning til Holland, lyder det.
Så er en nylig begivenhed skidt nyt for brintudviklingen i Danmark
- Vi har fået et setback med Everfuel, der har lukket deres tankstationer til brintbiler. Men det er vigtigt, vi kommer i gang med en brintrørlægning. Ellers kommer Tyskland til at købe brinten andre steder. Vi ved at Italien er klar til at springe til ellers. Derfor skal rørlægningen og produktionen af brint op at køre, siger Per Jørgensen.