Kriegers Flak er åbnet: På Bornholm har Sydhavnens Motorværksted været med hele vejen
Han er ikke i tvivl, når man spørger Claus Andersen, hvorfor hans virksomhed endte som supplier til Kriegers Flak, der netop i dag er blevet åbnet. Svaret ligger meget længere tilbage, end man lige skulle ane, og det har også noget med at gøre hvorfor Rønne Havn i det hele taget blev valgt som installationshavn til Kriegers Flak havvindmøllepark. Det begyndte med virksomheden, som en af seks virksomheder var med til at starte Offshorecenter Bornholm op omkring 2014.
- Vi var rundt mange steder for at gøre vores hoser grønne med havnen som mulig installationshavn, men i begyndelsen blev vi lidt mødt af spot. ”Har I nogle røgede sild med?” sagde de til os, fortæller Claus Andersen, der er adm. direktør og anden generationsejer af Sydhavnens Motorværksted, der ligger i Rønne på Bornholm.
Erfaring med offshore arbejde var der nemlig ikke det store af på Bornholm på det tids omkring 2013 og 2014. Der var også et andet problem.
- Havnen var ikke udbygget endnu på det tidspunkt, så vi kom med planerne uden en færdig havn, fortæller Claus Andersen om havnens udvidelse til 750 mio. kr., der først blev færdig i 2019.
Selvom havnen ikke stod færdig endnu, så bar arbejdet på messerne ude i verden frugt.
- Vi var i Hamborg, København og i London, og efter London skete der noget. ”Hvorfor ikke Rønne?”, var der en fra Siemens, der sagde, husker Claus Andersen om en begyndelse, der krævede indsats af Offshorecenter Bornholms dengang seks medlemmer – i dag er det tal vokset til 20 medlemmer.
Det er et arbejde, som er fortsat lige siden. Når der kommer besøgene til Bornholm fra vindmølleindustrien, så er programmet fastlagt.
- Vi tager ikke vores gæster med ud til turistattraktionerne, vi viser den relevante industri, og den har vi en del af, fortæller Claus Andersen, der mærker, at gæsterne er både imponerede og overraskede over, hvad Bornholm kan tilbyde.
Maritim erfaring: fuldt brugbart i offshore vind
Inden lobbyarbejdet begyndte, havde der været overvejelser, som i dag lyder meget fjerne.
- Vi havde ingen begreb om offshore på det tidspunkt, men det stod hurtigt klar, vi skulle satse på offshore vinddelen, fortæller Claus Andersen, der tydeligvis har et indgående kendskabt til både vindenergi, PtX og dens forskellige anvendelsesmuligheder.
Sydhavnens Motorværksted har arbejdet med maritimeopgaver, der kræver klassifikationer og certifikationer og virksomheden har været vant til at skulle levere kvalitetsarbejde. Sådan har det været for værksstedet, der har arbejdet på de forskellige færger, der har sejlet til Bornholm i tiden løb.
Sådan var det også da det australske værft Austal Ships leverede katamaranfærgen Leonora Christine i 2011. Sydhavnens Motorværksted endte med at lave reparationer både for værftet og senere også for det tyske firma Man Energy Solutions, der leverede til Leonora Christine. Det er endda fortsat efter katamaranen nu sejler mellem de kanariske øer, hvor Sydhavnens Motorværksted sidste år har haft et hold medarbejdere til at arbejde.
Den erfaring har Claus Andersen kunne trække på i forbindelse med arbejdet med Kriegers Flak Vindmøllepark.
- Vi har været vant til, at der skulle gå lidt tid, inden Austal Ships og Man Energy Solutions forstod, hvad vi kunne. Vi har de klassifikationer og certifikationer, der er et krav i det maritime miljø, og dem kan vi bruge i offshore vind, fortæller Claus Andersen.
Corona-tiden og arbejdet på Krieger Flak havmøllevindpark
De cirka to år som arbejdet på Kriegers Flak havmøllevindpark tog ramte lidt samtidig med, at corona satte sit aftryk på hele verden. Mens andre virksomheder i forskellige brancher har været hårdt ramt at det, så kunne de 21 medarbejdere hos Sydhavnens Motorværksted være helt trygge i ansættelsen.
- Arbejdet på Kriegers Flak kom på et rigtigt godt tidspunkt med corona, og vi var med fra day one, fortæller Claus Andersen, der vurderer, at arbejdet med vindmølleparken har betydet cirka fire fuldtidstillinger for virksomheden.
Det er dog ikke kun specialopgaverne indenfor motorer og stål, der har været en del af succes-historien. Service, hurtighed og evnen til at gøre det umulige muligt har været efterspurgt.
- Vi har også skaffet mundbind, kuglepenne, playstation eller skaffet et løbebånd fra Farum midt under corona, fortæller Claus Andersen om en opgave, som han måtte sende to medarbejdere til Sjælland for.
Midt under corona var det ganske enkelt ikke sikkert, om der var hjælp til at løfte et tungt løbebånd hos Farum-virksomheden. I det hele taget er det kendetegnende for Sydhavnens Motorværksted, at arbejdet bliver lavet når kunden ringet uanset om det er weekend eller juleaften, sådan har det også været med arbejdet på Kriegers Flak.
- Alle har været glade for at vise, hvad vi kan præstere, fortæller Claus Andersen om sine medarbejderes indsats, og man mærker, det har været en selvfølge.
Hvor Rønne Havn, Bornholm og Sydhavnens Motorværksted har haft glædet af arbejdet de to år i installationsfasen, så kommer servicearbejdet på Kriegers Flak havvindmøllepark til at foregå fra Klinthom Havn på Møn. Her er tale om arbejdsopgaver, der kommer til at strække sig 25 år ud i fremtiden. Det arbejde ville Claus Andersen selvfølgelig gerne have haft til Bornholm, men her spiller geografien ind.
- Vi må jo indrømme, at Kriegers Flak ligger tættere på Sjælland og Møn end på Bornholm, lyder det slutteligt fra Claus Andersen, som ser flere andre muligheder for Bornholm, der også gerne skulle betyde, at de langsigtede serviceopgaver lander på øen i fremtiden.