Snydt og glemt af Femern Bælt A/S: :
Messerschmidt skaffer svar fra transportministeren
Skibsrederen Jørgen Holm Christensen havde en ti-årig kontrakt om arbejde til en af sine både med Femern Bælt A/S. Kontrakten blev ophævet med en delkompensation på seks mio. kr. på et møde i 2012 i Rødbyhavn, selvom kontrakten havde en værdi på det tidobbelte. Samtidig blev der indgået en mundtlig aftale om, at når arbejdet med Femernforbindelsen begyndte, så skulle Jørgen Holm Christensen kompenseres med nyt arbejde af Femern Bælt A/S. Det er den aftale, der ikke er blevet overholdt.
Til mødet i Rødbyhavn var skibsreder Jørgen Holm Christensen, hans medarbejder førstemand Claus Sjømann og rederens revisor Herluf Kielsgaard-Spicker. Både skibsrederens forhenværende revisor og ansatte fastholder stadigt, den mundtlige aftale blev indgået. Både Sjømann og Kielsgaard-Spicker har i dag ingen økonomiske interesser eller er stillet arbejde i sigte hos skibsrederen.
Femern Bælt A/S var på mødet repræsenteret af finansdirektør Allan H. Kristensen, financial manager Gregers Jensen og direktør for marine arbejder Claus Iversen. Ingen af de tre arbejder længere for Femern Bælt A/S.
Femern Bælt A/S’s advokat vurderer: Intet juridisk bindende løfte
Men ifølge det svar som, som transportministen har fået fra Femern A/S, så husker ingen af de tre ansatte den mundtlige aftale. Eller som selskabets advokat Kammeradvokaten vurderer herunder ”der ikke er givet et juridisk bindende løfte.”
”Baseret på sagsakter, interview med involverede personer i Femern A/S og foreliggende dokumentation har Kammeradvokaten vurderet, at der ikke er givet et juridisk bindende løfte om fremtidige arbejder hverken til Øresund Bådservice ApS eller til Jørgen Holm Christensen.”
Kammeradvokaten er et advokatfirma, der arbejder fast for staten. Kammeradvokaten er ikke mere uvildig end et ethvert andet advokatfirma.
Men Jørgen Holm Christensen har tidligere overfor DOI.dk fremlagt en optagelse af en udateret telefonsamtale med den nu forhenværende direktør for marine arbejder Claus Iversen. Samtalen indikerer, at der er blevet indgået en aftale. Det fremgår ikke om denne lydoptagelse indgår Femerns Bælt A/S’s advokats vurdering. Advokaten har heller ikke interviewet hverken skibsrederen eller dennes tidligere revisor og ansatte.
Messerschmidt: Mærkværdig opførsel af Femern Bælt A/S
Morten Messerschmidt siger til det svar, han har hjulpet Jørgen Holm Christensen med at få.
- Ministeren henholder sig alene til Femern Bælt A/S forklaring, der er, at der ikke foreligger nogen aftale med Jørgen Holm Christensen, så dermed står sagen, som den hele tiden har gjort påstand-mod-påstand, siger Morten Messerchmidt.
Et råd til skiberederen har han også.
- Set i mine øjne er der kun den mulighed, der hedder et privat søgsmål, men han får svært ved at dokumentere, at der er indgået en mundtlig aftale om det arbejde. Det er jo så godt som umuligt at påvise uanset at han har to vidner, der bekræftet det, siger DF-formander og sender en løftet pegefinger både i retning af ministeren og det statlige selskab:
- Under alle omstændigheder er det en mærkværdig måde fra Femern Bælt A/S side at gribe aftaler an på – at man indgår dem mundtligt.
Messerschmidt er dog samtidig helt tydelig omkring, at man generelt skal sikre sig vigtige aftale på skrift.
- Personligt ville jeg ikke indgå en sådan aftale uden at se noget på skrift, slutter Morten Messeschmidt.
Skibsrederen kæmper videre for sin aftale
Hovedpersonen selv sætter i den grad pris på den hjælp, som har fået af DF-formanden.
- Jeg er i den grad glad for, at der er en politiker som Morten Messerschmidt, som vil hjælpe mig. Men jeg synes, det er vattet af transportministeren, at han ikke vil foretage sig mere. Jeg har jo lydoptagelsen af telefonsamtalen med Claus Iversen, som beviser, der var en aftale, siger Jørgen Holm Christensen, og en ting er han ikke i tvivl om:
- Aftalen blev lavet, og det ved de godt hos Femern Bælt. Ingen af de tre, som jeg lavede aftalen med ville lyve, hvis de sad i retten.
Skibsrederen er på ingen måde ved at opgive sin kamp for at få aftalen overholdt. Men han kan faktisk stadig ikke helt forstå, aftalen ikke er blev overholdt.
- Jeg var gennem alle årene helt sikker på, at de ville overholde aftalen, også fordi jeg har haft mange kaffemøder med Claus Iversen om det, slutter Jørgen Holm Christensen.
DOI.dk har talt med Femern Bælt A/S's adm. direktør Henrik Vincentsen, der ikke har nogen kommentar til sagen.