Offshore vind: Jørgen er en af Danmarks pionerer
Humøret, optimismen og ideerne til at ville mere er fuldt intakt – og det mærker man straks, når Jørgen Holm Christensen tager telefonen. Interviewaftalen bliver lavet på ingen tid.
Han er en af Danmarks pionerer indenfor offshore vind, for som skibsredder har han været med fra den spæde begyndelsen på området. Hans skibe har nemlig sejlet mandskab under opførelsen af offshore parkerne Middelgrund, Nysted, Horns Rev 1 og svenske Bergkvara. Men det nåede også at blive til opgaver med offshore vindmølleparker i Holland og England.
Selvom rederiet er væk, så bor rederen i dag næsten på første parket med udsigt udover Lillebælt i Strib, men huset som hans kone ejer er sat til salg. Jørgen Holm Christensen vil nemlig tilbage til Fredericia, hvor han stadig har sin daglige gang, og konen driver en pølsevogn. Det er nemlig 10 år siden, at den nu 70-årige Jørgen Holm Christensen mistede sit rederi Øresund Bådeservice efter en konkurs. Det er ikke noget, der nager ham - men forløbet gør.
- Vi havde lige haft 20 års jubilæum i 2009, og et år efter var det hele slut, fortæller Jørgen Holm Christensen.
Kravene til servicebådene, der i dag hedder Crew Transport Vessels (CTV’er), var nemlig blevet højere og højere. Det krævede en meget stor investering.
- Der var behov for at få bygget SWATH-katamaraner, og det ville kræve en investering på 50 mio. kr. Det ville banken ikke være med til, forklarer han.
De såkaldte Small Waterplane Area Twin Hull, som SWATH-katamaraner betyder, ville kunne sejle hurtigere frem og tilbage fra vindmølleparkerne.
Dermed blev Øresund Bådservice afskåret fra den fremtid, der krævede hurtigere og hurtigere transport til og fra vindmølleparkerne. Alligevel havde rederiet intet problem med at fortsætte, for Jørgen Holm Christensen havde været med i de store danske anlægsprojekter omkring forbindelserne over Storebælt og Øresund. En tiårig kontrakt med Femern Bælt-forbindelsen var nok til at holde rederiet godt kørende.
- Femern Bælt ville opsige kontrakten med os og spurgte, hvad det ville koste. Vi regnede ud, det ville være 60 mio. kr. som Femern Bælt ikke ville betale. Derfor indgik vi en mundtlig aftale om fremtidig arbejde i stedet, men det overholdt Femern Bælt ikke, og jeg gik konkurs, fortæller Jørgen Holm Christensen, der endda har optagelser af den mundlige aftale, men det nyttede intet.
- Min lille husadvokat i Fredericia blev fuldstændig kørt over af kammeradvokaten, og jeg havde ikke 200.000,- til en større advokat, fortæller Jørgen Holm Christensen, der er blevet efterladt med en milliongæld, som i mellemtiden er vokset fra 15 til knap 70 mio. kr.
Derfor er det kun hans kones skyld, at han i dag sidder med havudsigt i den nybyggede villa i Strib. Men ideerne sprudler stadig, og et afløserarbejdet som lastbilchauffør er der også tid til. Det hele begyndte et helt andet sted for 55 år siden.
Til søs som 15-årig
Historien om Fredericia-drengen begynder allerede i 1967, hvor han som kun 15-årig blev matros hos Svitzer, hvor han endte med at blive hele 15 år og avancerede til styrmand. Det var ikke kun på arbejde, at Jørgen Holm Christensen kunne lide at sejle, for han var nemlig også en passioneret fritidssejler.
- Jeg har sejlet lige siden, og jeg har sejlet Sjælland Rundt i sejlbåd, hvor vi satte rekord. Ellers har der kun været halvandet år, hvor jeg kørte lastbil, fortæller han.
I september 1989 tog han det store spring ud i selvstændigheden som skibsreder. Den første opgave for det nyindkøbte skib ”Servus” var at sejle tilsynsførende ud for at tjekke entreprenørernes arbejde under opførelsen af Storebæltsforbindelsen. Siden blev den kombinerede supply- og slæbebåd ”Lillebælt” bygget på Rudkøbing Værft. Jørgens Øresund Bådservice voksede sig større og større med tiden og senere kom vagtbådene ”VTS Guard” og ”Kattegat” til. De to sidste blev brugt til at sejle patrulje med.
Arbejdet med Storebæltsforbindelsen og Øresundsbroen gik godt, og det var gyldne tider som skibsreder. Og Jørgen Holm Christensen var så meget i København, at han faldt for en fristelse fra en anden branche.
- Jeg købte to restauranter i København. Først kom jeg meget på Færgecafeen på Christianshavn, og så købte jeg den. Senere købte jeg Frikadellen på Langelinje, fortæller han om et liv i overhalingsbanen med penge nok.
- Det var da sjov, jeg kunne lige ringe til banken og købe Færgecafeen for 2 mio. kr og senere Frikadellen for en mio. kr., siger Jørgen Holm Christensen om noget, der ikke endte helt godt.
- Færgecafeen fik jeg solgt igen, men Frikadellen tabte jeg alle pengene på. Jeg troede, at alle krydstogsgæsterne ville købe frikadeller, når de står af i København. Men krydstogsgæster spiser det hele om bord, for det er betalt allerede, griner Jørgen Holm Christensen.
Det optimistiske sind har Jørgen Holm Christensen aldrig mistet, og spildt mælk er ikke noget, der bliver grædt over.
Offshore vind: Den spæde start
Så kom tiden, hvor offshore vind begyndte, og det var ikke som i dag.
- Det var i år 2000, jeg startede med at vindmøllesejlads på Middelgrund. Jeg købte tre både, der blev bygget om til at kunne sejle offshore vind. De var forløberne for de CTV’er, der sejler i dag, fortælle Jørgen Holm Christensen.
Han husker udmærket tiden den gang.
- Der var kun mig til at servicere vindmøllernetransporten den gang, fortæller han.
På den svenske offshore møllepark Bergkvara prøvede Øresund Bådservice også kræfter med noget nyt.
- Vi skiftede en nacelle ud sammen med en jack up kran. Vi sejlede den defekte nacelle i havn og sejlede en ny ud, som blev løftet på plads fra dækket, fortæller Jørgen Holm Christensen.
Femern A/S er blevet forelagt Jørgen Holm Christensens udtalelser om den brudte mundlige aftale og har haft mulighed for genmæle. Skulle Femern A/S melde tilbage senere, vil genmælet blive tilføjet her.