Offshore Windservice har en konkurrencefordel med CTV’er bygget i Norden
Crew Transport Vessels eller CTV’er, som de bliver kaldt, er en stor del af havmølleparkerne, for medarbejdere skal fragtes frem og tilbage fra land og ud offshore. Det gælder både, når møllerne skal holdes i drift, men også i konstruktionsfasen.
Offshore Windservice i Thyborøn, der er en del af norske Odfjell, arbejder med sine ti CTV’er primært med transporten til møllerne i konstruktionsfasen. Firmaet, der hører hjemme i Thyborøn, med sine 75 ansatte søfolk og fem administrative medarbejdere. En af dem er adm. direktør Billy T. Kristensen, der gerne vil give et indblik i, hvordan situationen er lige nu i branchen, hvor en ting altid kommer først.
- Vores målsætningen er at kunne lave en sikker transfer, og det kan vi gøre op til en signifikant bølgehøjde på to meter, forklarer direktøren.
Mens der er billigere CTV’er, der bliver produceret i Asien og transporteret til Europa i metervare, så har Offshore Windservice CTV’er, der er produceret i Danmark og Norge. Seks af Offshore Windservices CTV’er FOB SWATH 2-7 er således bygget på Dansk Yacht i Skagen, mens de sidste fire FOB SWATH 1 på Måløy værftet i Norge. Offshore Windsservice CTV'er er dobbelt så dyre som de asiatiske, og det er ikke småpenge, det drejer sig om, de asiatiske CTV’er koster nemlig allerede et tocifret millionbeløb.
- Vores CTV’er er meget mere komplicerede at bygge, fordi de kan blive ude 24 timer i døgnet. Besætningen kan sove ombord, og det gør vores CTV’er meget mere komplicerede at bygge modsat dem fra Asien, fortæller Billy T. Kristensen.
Men det er også en konkurrencefordel, at have muligheden for at besætningen kan blive ude ved vindmøllerne i længere tid.
- Havmølleparker kommer længere og længere fra land, og vi har den fordel, at vores CTV’er kan bliver ude i længere tid. De skal ikke hjem i land hver aften, og det er en klar fordel. Men fordi vores CTV’er er dyrere og mere komplicerede at bygge, så er vi også dyrere, fortæller han.
Den grønne fremtid
Hvordan markedet kommer til at udvikle sig, når den store udbygning af vind kommer, er noget som direktøren følger nøje. Der er en del overvejelser knyttet til, om der skal bestilles flere CTV’er, og om flåden skal udvides.
- Nu bliver det hele jo grønt. Her tænker jeg både på hele udbygningen af havvind, men også hvilket brændstof vi skal sejle på. Alle vores skibe er opgraderet til at kunne sejle på HVO, men det er for dyrt for vores kunder, så vi sejler på almindelig bunkerolie, siger Billy T. Kristensen.
HVO er biodiesel, der har noget nær de samme egenskaber som dieselolie.
- Hvorfor ikke gøre HVO mere attraktivt, når det allerede findes, selvom man ville skulle have en dieselkilde tilgængelig også i fremtiden, siger Billy T. Kristensen.
Netop problematikken med hvilken type brændstof, der skal vælges, gør også, at Offshore Windservice afventer med at bestille nye fartøjer.
- Vi har kigget på både batterier og brint, men ved brint ville vi skulle have hele skibet fyldt brintflasker, fordi vi ikke kan fryse brinten ned til minus 200 grader, fortæller han og uddyber:
- Vores kontrakter bliver først underskrevet i slutningen af året, så vi ved relativt sent, hvad vi kommer til at lave til næste år, selvom der ligger forhåndsaftaler. Vi kigger på nybygninger, men det er svært, når man ikke ved, hvad man skal vælge. Der bliver fx også allerede arbejdet på at lave ladestationer ude ved møllerne, så vi kan lade op derude, fortæller Billy T. Kristensen.
Han mener også, at man kunne begynde med at gøre det mere attraktivt for skibene at bruge landstrømsanlæg, når de ligger i havn.
- Kig en gang rundt på skibene her i Thyborøn Havn. Alle bruger deres generatorer i stedet for at bruge landstrømsanlæg. De gør de, fordi det er langt billigere at bruge deres dieselgeneratorer end at købe landstrømmen i havnen, siger Billy T. Kristensen, der ikke vil blande sig i den politiske diskussion, om der skal love om krav om brug af landstrømsanlæg i havnene, ellers landstrømmen skal gøres billigere og dermed mere attraktiv for skibene at købe.
Årets arbejde
Lige nu er Offshore Windservices CTV’er på arbejde i europæiske udland, og endda også snart i Danmark.
- Vores arbejde er som sagt hovedsageligt i konstruktionfaser, og i år har vi tre skibe i Frankrig, tre skibe i Holland og to i Skotland. Senere kommer vi til at begynde først med Vesterhav Syd og derefter Nord. Det er primært i sommerhalvåret vores arbejde foregår, siger Billy T. Kristensen.
Mens mange firmaer i vindmøllebranchen ser ind i 2023 som et svært år, så er det ikke sådan for rederiet.
- Vi har rigtig meget aktivitet nu for sommeren, det tyder på at blive et roligt år næste år. Men når vi kommer til 2025 og 2026, så bliver der run på igen, siger han med overbevisning i stemmen.
Offshores Windservices søfolk arbejder i fire uger af gangen, hvorefter de holder fri i fire uger. Man skulle tro, at besætningsmedlemmerne kommer fra Thyborøn, men det er der meget få, der gør.
- Vi har ansatte fra hele Danmark og også Færøerne, men der er kun to ansatte, der kommer fra Thyborøn. De har begge været fiskerskippere. Der relativ få fiskere, fordi de skal have handelsdelen med for at kunne arbejde hos os. Hvis man havde delen med til at kunne sejle handelsskib i fiskernes uddannelse, så ville vi have flere, siger Billy T. Kristensen.
Rekrutteringen ser nemlig svær ud de kommende år.
- Det er virkelig svært at finde kvalificeret personale som navigatører og folk med maskinerfaring. Vi har meget faste folk og lidt udskiftning siger direktøren, der er god til at beholde sine ansatte i lang tid.