Olie i havet: Skibsejeren er ansvarlig, men der er grænser

Hvis et skib taber olie i havet i international farvand, så er det skibsejeren, der har ansvaret for forureningen. Rederiet kan dog begrænse sit ansvar, selv når der er begået fejl hos besætningen.
9. AUG 2021 14.49

International Maritime Organization (IMO), der er FN’s internationale søfartsorganisation, har slået fast, at ansvaret for en olieforurening ligger hos skibsejere.

Det vækker glæde hos Danske Rederier, for nu er det slut uens fortolkning af reglerne.

- Det er vigtigt, at skader, som følger af fx en olieulykke, bliver dækket gennem et internationalt ansvarssystem, hvor det er ejeren, som har ansvaret. På den måde sikrer man, at det som udgangspunkt er de bredeste skuldre, som løfter ansvaret, siger Henriette Ingvardsen, erhvervsjuridisk chef i Danske Rederier.

Nu er det muligt for rederierne at forsikre sig mod uheld, selvom der her også er klare begrænsninger.

- Det gælder nu også internationalt, at ejeren har mulighed for at begrænse sit ansvar, hvis denne ikke har handlet forsætligt eller meget groft uagtsomt. Det er rigtig vigtigt, for det betyder, at ejeren får mulighed for at tegne en forsikring til at dække skaderne. Så på den måde er både den søfarende og ejeren godt stillet, hvis uheldet er ude, slutter Henriette Ingvardsen.

Det er den juridiske komité hos IMO, der er blevet enige om en række internationale anbefalinger omkring organisationens søretslige konventioner.

jel 

Tilmeld dig nyhedsbrevet