Ombord på Wind Osprey med CEO Mikkel Gleerup
Cadelers installationskib Wind Osprey jacked up i Esbjerg havn.
Foto: Cadeler

Eksklusivt interview & reportage II.:
Ombord på Wind Osprey med CEO Mikkel Gleerup

Hos rederiet Cadeler så der er tæt kontakt mellem offshore- og onshoredelen, og medarbejderne har alle direktørens telefonnummer.
16. SEP 2022 14.05

”Hold udkig efter en Audi” lød det i mailen, men Cadelers CEO Mikkel Gleerup kom i sin egen Suziki Jimny Jeep. Ellers ville den elektriske firmabil ikke kunne køre hele vejen fra hjemmet i Kolding til rederiets hovedsæde i Ørestaden i København. Den pressede mødekalender levner ganske enkelt ikke tiden til en opladning undervejs til København. Alligevel er Mikkel Gleerup helt afslappet, fokuseret og smilende, da han samler mig op midtvejs på E20 mellem Kolding og Esbjerg.

Det andet møde

Han har lovet en guided rundtur på det ene af Cadelers to installationsskibe Wind Osprey, der er ved at blive mobiliseret i Esbjerg havn, inden afgangen til Rotterdam. Arbejdet ligger tre timers sejlads fra den hollandske kyst, hvor fartøjet skal installere 69 stk 11MW vindmøller, som er en del af Hollandse Kust Zuid vindmølleparken.

Mikkel Gleerup når hurtigt et indgående opkald, inden han kan begynde at svare på mine spørgsmål om dagligdagen som CEO.

- Jeg elsker at være på kontoret, hvor der er plads til hign fives og kram. Når jeg er på rejser, så tjekker jeg altid mine mails om eftermiddagen typisk mellem fire og fem. Sådan er det også om søndagen, og når jeg er på ferie med mine syv børn. Det er en rutine, og jeg har det godt med at vide, at alt er i orden. Der er jo også ting, som kun jeg kan godkende, forklarer han.

Bopælen i Kolding mere end 200 km fra rederiets hovedsæde i København er heller ikke noget problem.

- Jeg købte i lejlighed i København for mange år siden, siger Mikkel Gleerup.

Man skulle tro, livet som CEO på topniveau betyder, at mindre underleverandører på den jyske vestkyst ville være ukendte for Mikkel Gleerup. Men han er trods sine 43 år allerede en erfaren maritim leder, og det mærker man hurtigt.

- Jeg kender mere eller mindre alle på hele vestkysten, fortæller han, mens vi nærmer os Esbjerg og taler om de små og succesrige underleverandører.

I det fjerne er Cadelers Wind Osprey allerede synlig med sine seks ben. I baggrunden ses også en borerig.

- Se tykkelsen på Wind Ospreys ben er meget kraftiger end boreriggens. Benene på vores fartøjer er lavet til at kunne bruges 25.000 gange, mens de på en borerig er lavet til at kunne bruges 1200 gange. Mange spørger mig, om en rig ikke kan bruges til at installere vindmøller. Her er en af grundene til, de ikke kan, forklarer Mikkel Gleerup.

Installationsskibets imponerende størrelse

Der er en god grund til, at Cadelers Wind Osprey nærmest er synlig overalt i Esbjerg. Benene som skibet kan jacke-up med er 105 meter høje, og fartøjet er 161 meter langt og 49 meter bredt.

Hvor stor Wind Osprey er er svært at forstå, før man står ved siden af skibet, der er jacked-up på sine ben i havnebassinet. Et stillads går fra kajen op til gangbroen, inden man efter opstigningen når skibsdækket lige ved siden at et af de gigantiske ben.

Ombord venter registreringen med en gyldig PCR-test, inden vi kan fortsætte. Indenfor er det tid til plastiksovertræk til skoene, mens flere af den 46 m/k store besætning passerer forbi og giver håndtryk. Mikkel Gleerup lader til at kende dem alle ved navn, og det kan ikke være en nemt med Cadelers 216 antal samlede medarbejdere.

- Alle ansatte har mit mobilnummer og kan ringe direkte til mig. Normalt i rederier er der afstand mellem onshore og offshore, men hos Cadeler er vi et firma, forklarer Mikkel Gleerup, mans han hilsner på et stort smil på en høj britisk medarbejder og spørger til dennes børn.

- Han er foran mig. Hans kone venter deres barn nummer ti, siger Mikkel Gleerup og griner hjerteligt sammen med den høje brite.

Lettere overvældet af Wind Osprey størrelse står jeg efter et hav af trapper på broen sammen med Mikkel Gleerup. Her er en afslappet stemning, selvom det tydeligt fornemmes, at der bliver arbejdet intenst. Lidt over 40 pct. af besætningen kommer fra de britiske øer, men det er den tyske master Jens Rohn, der tager mig på rundvisning, for der er lige kommet et møde til CEO’en. Selvom der kun er 46 besætningsmedlemmer, så kommer de fra hele 12 forskellige nationer.

Offshore-følelse i havnebassinet

Jakke, hjelm og sikkerhedsbriller kommer på, og få øjeblikke efter står vi foran helikopterdækket i skibets forstavn.

- Er du bange for højder, siger Jens Rohn, mens han hjemmevant og meget behændigt bevæger sig op på helikopterdækket.

- Der er et sikkerhedsnet, der kan fange bagage, hvis den bliver blæst af dækket, forsikrer han.

Vi er tilbage i skibets indre, hvor Jens Rohn viser en af Wind Ospreys 111 værelser frem. Der er en enkeltseng, TV, sofa og badeværelse – dagslyset stråler indad et koøje. Turen går videre gennem to biografer og ind i et fitnesscenter.

- Hvis noget skulle føle for træne efter tolv timers arbejde, så er muligheden her. Jeg vil hellere snakke i telefon med mine børn, siger Jens Rohn.

- Vi arbejder fire uger i streg, når vi er i Europa, hvorefter vi har fire uger fri. Når vi er i Fjernøsten, så arbejder vi op til tre måneder. Når jeg arbejder fire uger, så begynder mine børn først at savne mig den sidste uge, fortæller Rohn, der bor i Kiel, som kun ligger få timers kørsel fra Wind Ospreys nuværende position i Esbjerg.

- Vi bruger halvdelen af vores liv ombord, siger Jens Rohn og hans udtryk viser tydeligt, at han både elsker sin familie og sit arbejde.

Mobiliseringen er i fuld gang

Efter endnu flere trapper og etager står vi på skibsdækket. Her er arbejdet med mobiliseringen i fuld gang. Det betyder kort sagt, at skibet er ved at blive tilpasset, så det kan fragte og installere præcist møllerne, nacellerne og vingerne til Hollandse Kust Zuid vindmølleparken. Kabelbanerne, der holder strøm til nacellernerne, er så stabile at en gaffeltruck kan køre over dem. Holderne til de tunge mølledele bliver svejset på dækket på stederne, hvor vægten forplanter sig rigtigt ned skibets struktur.

Dækket er fyldt af underleverandører, der arbejder i hvert deres anviste område. Jeg genderkender sprogene engelsk, spansk og dansk, mens vi bevæger os mod skibets agterende.

- Vi ser mere og mere, at vingerne bliver placeret hængende udenfor skibet, forklarer Jens Rohn.

Tilbage på broen venter Mikkel Gleerup, og det er næsten tid til afgang mod København.

- Du kan blive ombord og tage dig tid. Jeg har sørget for, du bliver kørt til dit kontor bagefter, siger Mikkel Gleerup, inden han tager afsked.

Det er som om han mærker, jeg endnu ikke helt har kaperet oplevelsen endnu.

Efter endnu en rundvisning til Wind Ospreys maskinrum og tid til flere spørgsmål på broen bliver jeg inviteret på en overdådig og frisklavet froskostbuffet med fire varme retter. Det er bare hverdag ombord. Da jeg kort tid efter bliver sat af ved mit kontor få km væk, føles det som om, jeg netop har besøgt en anden verden.

Denne reportage blev lavet i marts måned 2022, hvor Wind Oprey lå i Esbjerg havn under mobiliseringen til Hollandse Kust Zuid vindmølleparken.

 

 

 

 

 

Tilmeld dig nyhedsbrevet