Politisk chef: Vi har brug for grøn brint og biogen CO2 til omstilling af fly og skibe
Imens vejtransporten elektrificeres, ser batterier ikke ud til at blive løsningen i skibs- og luftfarten foreløbigt. Derfor har vi brug for flere og mere bæredygtige brændstoffer baseret på el – PtX-brændstofferne. Det skriver Drivkraft Danmarks politiske chef i et debatindlæg.
2024 er skudt i gang, og på MobilityTech indledes det nye år med et kig i krystalkuglen. De bedt blandt andre Jeppe Hartmann fra Drivkraft Danmark om at komme med sine forventninger og forhåbninger til 2024 på mobilitetsområdet.
- I Drivkraft Danmark forventer vi, at 2024 bliver året, hvor elektrificeringen af den tunge transport for alvor kommer i gang. Mens elektrificeringen af persontransporten kører derudaf, er elektrificeringen af den tunge transport kun i sin spæde start. I april 2023 blev den første offentlige lynlader til tung transport indviet i Nyborg, og siden er flere kommet til rundt omkring i landet.
Når vi taler med vores medlemmer, står det helt klart, at de satser benhårdt på elektrificeringen af den tunge transport. Vores forventning er derfor, at når 2024 rinder ud, kan man kunne lynlade lastbiler på over 20 offentlige ladestationer over hele landet. Og det er kun begyndelsen.
Der kommer efterhånden flere el-lastbiler på vejene, men det store spørgsmål er, hvor hurtigt det vil gå. Her bliver et afgørende spørgsmål i 2024, hvordan vi gør det mere økonomisk attraktivt at skifte til el. Støttepuljer kan være en vej, men for os vil et strategisk fokusområde være at få el til tung transport med i CO2-fortrængningskravet til transporten. Det vil gøre det mere attraktivt at sætte ladestandere op og sælge strømmen til en attraktiv pris. Det vil igen forbedre vognmændenes business case ift. at skifte til el.
Imens vejtransporten elektrificeres, ser batterier ikke ud til at blive løsningen i skibs- og luftfarten foreløbigt. Derfor har vi brug for flere og mere bæredygtige brændstoffer baseret på el – de såkaldte PtX-brændstoffer. Bortset for ammoniak, som er meget giftigt og svært håndterbart, kræver det ud over masser af brint også kulstof fra CO2 eller biomasse.
I 2023 talte vi desværre alt for meget om at eksportere brinten og om at pumpe CO2’en ned i undergrunden. Det løser nogle problemer, men det bidrager ikke til at omstille transporten. I 2024 vil Drivkraft Danmark have som et strategisk hovedområde, at vi får fokus på behovet for grøn brint og biogen CO2 til PtX-produktion i Danmark – både på de eksisterede raffinaderier, som er i fuld gang, og på de nye PtX-fabrikker, der skyder op i disse år. Det skal bidrage til at Danmark kan gå foran i omstillingen af skibs- og luftfarten.
Drivkraft Danmark er branche- og arbejdsgiverorganisation for Danmarks brændstofleverandører og ladeoperatører. Målet er at få den grønne omstilling helt ud til bilisterne og transporten med to raffinaderier og over 2.200 tankstationer, ladestationer og truckanlæg over hele landet.
jel