Rømø Havn – servicehavn til vindmøller og tyskernes rigmandsparadis
TØNDER: Forretningsudviklingen af de danske havne er i fuld gang. Der bliver satset benhårdt på at blive både udskibningshavn for havmølleparker og blive servicehavn efterfølgende. Sidstnævnte er den langsigtede indtægt for havnene.
I Danmarks sydvestligste hjørne ligger Rømø Havn, der allerede er servicehavn for den tyske havmøllepark Butendiek. Ellers er det ikke aggressive udviklingsplaner, men derimod stabilitet og ro, der kendetegner havnen.
Det har ikke været muligt for havnechefen at finde tid i sin kalender til et interview.
– Vi er en lille havn, og vi må prioritere vores tid, siger Thorkil Hansen, der ikke har tid til at svare på spørgsmål om havnens fremtid, retning eller udvikling.
Tønder-borgmester Henrik Frandsen (løsgænger og borgmesterkandidat for Tønder Listen) vil derimod gerne tale om Rømøs Havn og dens perspektiver. Han tager sig tiden, selvom kommunalvalgkampen allerede er i fuld gang, og han kunne være andre steder.
Borgmesteren kender udmærket de forskellige krav og ønsker til havnen.
- Jeg hører jo både dem, der siger, vi skal udvikle havnen endnu mere, og dem der ligefrem forkert tror, at havnen ikke giver overskud, fortæller Henrik Frandsen og fortsætter:
- Jeg synes, vi har fundet et ganske fornuftigt niveau. Havnen kører godt med en sikker drift og leverer fine overskud hvert år.
Hvad udviklingspotentialet angår, så ser han begrænsninger for, hvad der kan lade sig gøre.
- Der er nogle naturlige barrierer for, hvad der kan lade sig gøre. Skibene bliver hurtigt for store til havnen. Indsejlingen er kun cirka syv meter i dybden. Vi har godt gang i servicedelen til havmøllerne, og der er god plads til fremtidige mølleprojekter. Og så er der jo også rejefiskerne og færgerne til Sild. Jeg synes, vi har en god og velfungerende havn, siger Henrik Frandsen.
Hotel og lejlighedkompleks på vej
Der er dog en anden udvikling i gang, der ogå har noget med vindmøller at gøre. Det har ført til salg af en havnenær grund.
- Vi har solgt en stor grund til byggeudvikleren Übersee Insel, der vil bygge et 5-stjernet hotel og lejlighedskompleks. Übersee Insel servicerer også vindmøller. Det er sådan i dag, at montørerne er højt specialiseret arbejdskraft, der skal have et virkelig godt sted at bo, når de ikke er ude ved møllerne. Så er det oplagt at bo lige ved havnen, fortæller borgmesteren.
Et salg af en større fabriksbygning den til landsdækkende tyske fiskerestaurant Gosch vækker og håb om flere arbejdspladser. Gosch-kæden er startet på naboøen Sild, hvor kædens ejer stadig bor.
Her er et andet håb også knyttet til Sild, der er ferieøen for de allerrigeste i Tyskland. Øen er forbundet med det tyske fastland via en tog-dæmning. Mennesker, der arbejder i serviceindustrien, pendler stort set alle fra fastlandet med toget. Der er ganske enkelt for dyrt at bo på øen for de fleste i denne gruppe.
- Nu har vi fået færgeforbindelse i timetakt. Det er mit håb, at en del af de mennesker bosætter sig på Rømø i stedet, så vi kan bliver en slags hub for medarbejdere, der kan tage færgen på arbejde, fortæller Henrik Frandsen om færgeoverfarten, der tager cirka 40 minutter mellem de to øer.
Et lille paradoks kan borgmesteren også fortælle om mellem netop Tønder Kommune og øen Sild.
- Hvis man tager ud til Vidåslusen og kigger over på Sild, så ser man byen Kampen med nogle af Tysklands dyreste huse. Hvis man se vender sig om og kigger i den østlige retning, så ligger Højer der med nogle af Danmarks billigste huse, slutter Henrik Frandsen om de to byer, der ligger knap 23 km fra hinanden i luftlinje.