Rønne Havn bevæger sig mod afslutningen af udvidelser
Udskibning af offshore vind er en fast del af Rønne Havns fremtid, og til 1. december rykker Vestas ind med det polske projekt Baltic Power.
Foto: Rønne Havn.

Rønne Havn bevæger sig mod afslutningen af udvidelser

Lige nu venter Rønne Havn på sit femte udskibningsprojekt for offshore vind i december måned, og i horisonten venter havnen en afslutning på udbygningsarbejdet med en moderne og fremtidssikret havn.
20. NOV 2024 11.45

Lars Nordahl har været direktør i Rønne Havn siden maj 2022. Havnen er nu allerede i gang med sit femte udskibningsprojekt for offshore vind siden udskibningen af Danmarks største havmøllepark Kriegers Flak, der stod 2021. 

- Den 1. december rykker Vestas ind med deres nye 15 MW-møller. Det er første gang, den mølle skal installeres med de 76 tårne på det polske projekt Baltic Power, der samlet er på 1,15 GW, forklarer en tydeligt stolt Lars Nordahl, der ikke er den eneste, der er stolt:

- Det er også et prestigeprojekt for Vestas.

Langsigtet planlægning, der lykkes, har længe været en del af Rønne Havns DNA, der netop har færdiggjort endnu en del af havneudvidelsen.

- Etape tre af havneudvidelsen blev færdig den 7. november med sine 100.000 kvm, og det er her, Vestas rykker ind den 1. december, fortæller direktøren om endnu et succesrigt samarbejde med entreprenøren MT Højgaard.

Med de sidste 100.000 kvm når Rønne Havn op på at have samlet 350.000 kvm areal til vindprojekter, og nu kan der arbejdes på projekter sideløbende. Sammen med storebroderen Esbjerg Havn er Rønne Havn lykkedes med at være en veletableret udskibningshavn for vind. Det er noget, som andre havne stadig kun har ambitioner om.

- Vi skal ikke ud og bevise, vi kan. Det har vi allerede gjort, og vi er et anerkendt brand på offshoredelen. Sådan er det også med krydstogtskibene, siger Lars Nordahl og tilføjer et væsentligt konkurrenceparameter ved udskibningsprojekterne:

- Vi er på nuværende tidspunkt den eneste havn, der har en bæreevne til de store mølledele i hele Østersøen uden at skulle bruge trykaflastning. Det er jura-ler, vi er begunstiget med, der gør det.

På vej mod afslutningen af udvidelse

Det er slet ikke den sidste ombygning, som havnen har gang i.

- Vi er i gang med at færdiggøre vores mole, så indsejlingen ikke er direkte vestvendt. Det betyder, vi kan fjerne dækmolerne inde i svajebassinet. Samtidig er indsejlingen blevet bredere til den gamle havn. Samtidig har en stor del af havnen fået 11 meters dybde, forklarer Lars Nordahl.

Udvidelsen har også taget hensyn til de klimaforandringer, som ses mere og mere tydeligt.

- Vi har også hævet kajen cirka 1,5 meter til tre meter. Det er også en klimasikring, lyder det.

I løbet af det næste år kommer havnen til at afslutte sidste etape af havneudvidelsen.

- Vi kommer til at være færdige med den fjerde etape ved udgangen af 2025. Så står vi med en moderne og fremtidssikret havn, der kan fokusere på forretningsområderne offshore, bulk, færgerne, tung trafik, krydstogtskibene og udlejning.

 

Tilmeld dig nyhedsbrevet