Så fløj Jan Hansen til Tyra – endelig med 13 timers varsel
Ventetid er sin sag, og for elektrikeren Jan Hansen blev ventetiden meget længere end forventet. Han skulle nemlig være fløjet til Tyra-feltet for at tage sin første 14 arbejdsrotation allerede for præcis fem uger siden.
Men der var sket det uheldige, at riggen som Jan Hansen og hans kollegaer hos Semco Maritime skulle have arbejdet på ikke kunne bugseres fra sin position i Norge til Tyra-feltet på grund af dårligt vejr. De fleste ville måske gerne have haft to ugers fri med løn, men sådan har det ikke været for Jan Hansen.
- Jeg ville jo gerne have været afsted den gang for fem uger siden. Jeg har jo glædet mig til at komme ud og arbejde, fortæller Jan Hansen.
Med forsinkelsen til mandag betyder det, at Jan Hansens første arbejdsrotation kommer til at gå fra 13. til 24. december. Han når med andre ord lige at komme hjem til juleaften efter sine første 14 arbejdsdage på Nordsøen med hele tolv timers arbejde i døgnet.
- Det bliver nathold denne gang, og det bliver spændende at prøve. Det er jo lidt lige meget, om man arbejder om natten eller om dagen. Det giver endda vist lidt bedre om natten, fortalte Jan Hansen torsdag.
Han var ikke i det mindste slået ud af tanken om nattearbejde i to uger fra 19:00 til 07:00 – tværtimod er stemmen fuld af glæde.
Jan Hansen skal arbejde helt frem den 24. december klokken 07:00 – inden han kan sætte sig i helikopteren for at flyve hjem til juleaften med sin familie. Det er helt okay med ham.
- Jeg kommer nok til at sidde lidt klatøjet juleaften, siger Jan Hansen
Men der er et lille håb om at en tidligere juleferie for elektrikeren.
- Jeg har fået at vide, at nogle måske skal hjem den 23. december, fortæller han.
Udsat et døgn, så fem uger – men så sendt afsted
Afsted kom Jan Hansen hverken fredag eller lørdag morgen, for turen ud på Tyra blev rykket med endnu fem uger til den 14. januar, troede han.
Tidlig juleferie blev det dog ikke alligevel.
- Jeg fik at vide, at jeg var på stand by, men jeg højst sandsynlig først skulle ud den 14. januar, fortalte Jan Hansen, der var forundret over, at han ikke skulle på arbejde før.
Men forundringen skulle ikke vare længe, for søndag kl. 17 modtog han både en mail, en sms og et opkald fra sin arbejdsgiver Semco. Check-in var nu rykket frem til dagen efter kl. 06:00 dagen efter, hvor helikopteren skulle flyve ud til beboelsesriggen Haven, der ligger ved Tyra. Det er et varsel på 13 timer.
- Det er lidt kort varsel, men til gengæld er det nu blevet daghold i stedet, fortalte Jan Hansen.
Der skulle vise sig at være en god grund til, at arbejdet var blevet flyttet til daghold.
I lufthavnen
05:42 trådte Jan Hansen ind ad døren til Esbjerg Lufthavn i god tid inden check-in åbnede. Men der var grund til at møde i god tid. For første station inden man skal afsted på Nordsøen, var der ingen der havde fortalt ham om.
Pludselig blev Jan Hansen lige som alle andre nemlig kaldt til PCR-test, så alle kan nå at få et negativt svar inden for to timer. Podningen bliver nemlig analyseret direkte i lufthavnen, så der ingen spildtid er.
I køen til check-in møder Jan Hansen allerede sin første kollega fra Semco Maritime. Det er den 57-årige elektriker H.C. Larsen fra Falster, og selvom de ikke havde mødt hinanden før, så genkendte de hinanden som kollegaer.
- Vi har lige mødt hinanden i køen, for vi kunne begge se, vi begge havde en Semco-taske, fortæller Jan Hansen, mens de sætter sig til den tidlige morgenkaffe i kantinen.
De to kollegaer skal ikke betale for deres to kopper kaffe og ene rundstykke.
- De passer godt på os, sådan er det også derude, fortæller H.C. Larsen.
Han er også ny hos Semco – men han har allerede været fem dage ude og arbejde på Tyra. Men H.C. ved allerede meget mere om, hvad de to sandsynligvis kommer til at lave de kommende 11 dage.
- Jeg er ret sikker på, vi kommer til at sætte lys op på Tyra. Inden der er lys, så er det ikke muligt at arbejde om natten. Det er nok også derfor, der ikke er noget nathold endnu, fortæller H.C. Larsen.
Han har erfaring med at arbejde onshore i Norge, og selvom lønnen er den samme, så var en ting meget bedre i Norge.
- I Norge arbejder man to uger, og så holder man fire uger fri, fortæller H.C. Larsen, der hellere vil have mere fri end tjene mere.
Det kan de to elektrikere også hurtigt blive enige om.
- Jeg vil også hellere have mere fritid end flere penge og så være glad for at gå på arbejde, stemmer Jan Hansen i.
Den sidste test inden afgang
Nu er det tid til at gå gennem sikkerhedskontrollen, og der er lige en ekstra sikkerhedforanstaltning – det er en alkoholtest. Den skal være på 0,0 promille.
- Hvis den giver udslag, så er der ikke noget job her fem år frem, fortæller H.C. Larsen om alkoholpolitikken.
Sikkerhedskontrollen er som i alle andre lufthavne – men derefter er det tid til en sikkerhedsfilm på otte minutter. Det er en film, som Jan Hansen kommer til at se hver eneste gang, han skal på arbejde.
Nu er det tid til finde en helikopteroverlevelsesdragt. Selvom Jan Hansen og alle andre her har været på kursus, hvor de er blevet undervist, så giver medarbejderne hinanden en hånd med at få det sidste plads med dragterne. Lufthavnspersonalet giver også en hjælpenende hånd, og der er en god stemning.
De sidste kontroller er afsluttet, og hele holdet kan gå de sidste meter ud til helikopteren.
Alle kommer på plads, og dørene bliver lukket – men der mangler lige sidste okay fra coronatesten.
Det kommer efter få minutter, og helikopteren kan lette mod Tyra allerede inden solen er stået op.
Se billedgalleriet fra Jan Hansens vej til Tyra.