Danske offshore kraner:
”Salget til USA overgår allerede det taiwanesiske”
Rygterne har allerede svirret et stykke tid i den danske vindbranche om en rivende udvikling på det amerikanske vindmarkedet. Hos Seasight Davits i Ringkøbing, der producerer davits-kraner til offshore vindmøllerne, er det helt konkret.
- Det rykker hurtigere på det amerikanske marked, og salget til USA overgår allerede det taiwanesiske, selvom vi har været etableret der længere, fortæller Alex Kristensen, der er CCO hos Seasight Davits.
Tempoet er højt på markedet, hvor virksomheden endnu kun er i gang med at åbne en afdeling.
- Vi har en rammeaftale på 256 kraner plus 176 mere, og vi ligger lunt i svinget til yderlige 54. Der falder nogle ting ned i skødet på os hurtigere end forventet, forklarer Alex Kristensen.
Men det stopper slet ikke der, for de kommende år tegner også allerede lovende.
- Der ligger et salg på 400 til 500 kraner indtil 2025 i pipeline, lyder det.
Kapacitetsproblemer er der dog ingen af hos Ringkøbing-virksomheden.
- Vi fik ny fabrik i 2019, og det har været en god beslutning. Produktionsmæssigt kan vi følge med til det samlede behov på verdenplan. Problemer opstår dog, hvis alle vil have på en gang, siger Alex Kristensen, og fortsætter:
- Hvis det sker kan vi lave holdskift og producere til lager i god tid.
Store amerikanske forhold
Det amerikanske markedet er anderledes end Taiwan, som et andet velkendt marked for Seasight Davits.
- Forskellen mellem USA og Taiwan er, at der er meget længere afstand mellem staterne. Samtidig er der forskellige krav. I staten Maryland er der krav om diversitet i kontrakten, og i New York er der krav om et ”local spend”. Derfor har vi lovet at etablere os i New York, fortæller Alex Kristensen, der allerede har fundet en direktør internt, som skal udstationeres i USA.
Undervejs er det endda blevet undersøgt, om der skulle åbnes en egentlig produktion i USA.
- Vi har lavet seriøse undersøgelser om, hvad det vil koste at lave en produktion lokalt i USA. Men det ville betyde en prisstigning på 29 pct. - og det takkede vores kunde nej til, fortæller Alex Kristensen.
Derefter var den oprindelige plan, at danske serviceteknikere skulle til USA for at oplære de nye kollegaer i USA, men sådan bliver det ikke.
- Vi skal i gang med at opbygge en organisation, men visumreglerne gør, at det tager ni måneder at få arbejdstilladelse til vores danske servicetekniker der ovre. De må gerne komme med ud på sitet, men de må ikke tage en svensknøgle i hånden, forklarer han om noget der ikke er holdbart.
Seasight Davits har dog allerede fundet en anden måde at uddanne de kommende amerikanske serviceteknikere på.
Et halvt år i Ringkøbing
I stedet for at sende de danske medarbejdere til USA, så er planen nu, at de kommende amerikanske medarbejdere skal et halvt år til Ringkøbing for at oplæres. Men selvom man skulle tro, at amerikanske medarbejdere ville tage imod sådan en udstationering med kyshånd, når chancen byder sig for at arbejde i et fremmed land. Det er dog ikke tilfældet.
- Man må forstille sig det omvendt, hvem i Danmark ville tage fra sin kone og børn og tage et halvt år til USA. Det er der ikke lige alle, der vil, forklarer Alex Kristensen.
Virksomheden har allerede fået lavet et fasttrack til at kunne hente medarbejdere til Danmark hos Udlændingestyrelsen både fra Taiwan og USA. Rekrutteringen på den amerikanske østkyst er dog også svær af flere grunde.
- Den amerikanske østkyst er præget af service og industrivirksomheder. Der er ikke tradition for at arbejde offshore med olie og gas som i den Mexicanske Golf. Hos os er man måske ude på en båd i 14 dage ad gangen. Det er en anden livsstil, hvor man ikke kommer hjem hver aften, fortæller Alex Kristensen.
CCO hos Seasight Davits Alex Kristensen med betjeningpanelet i ha?nden til en af de oshore kraner, der er pa? vej til det
amerikanske marked.