Skibsfart: De vigtigste dele bliver produceret i Danmark
Nils Søholt tager sig tid til en rundvisning på selskabets testcenter, der ligger få hundrede meter væk. Nils Søholt er head of group communications hos MAN Energy Solutions.
Når den ene af de to skibsmotorer på testcentret bliver retrofitted til ammoniak, betyder det også en øget sikkerhed. Ammoniak er nemlig stærkt ætsende og farligt for mennesker udenfor det lukkede system i skibsmotoren.
- Rørene er dobbelte og mellem det inderste og yderste rør, er der en sensor. Den giver, så en alarm, hvis der skulle opstå en lækage, forklarer Nils Søholt om den dobbelte sikkerhed.
Det er en sikkerhed, der er så god, at medarbejdere kan færdes omkring skibsmotoren, når den kører, uden risiko.
Selvom motorerne bliver fremstillet på patent i fjernøsten, så har MAN Energy Solutions nøje kontrol med fremstillingen.
- Vi har vores ledende teknikkere stationeret over alt, hvor vi får fremstillet på patent. Dele som dyserne bliver fremstillet her på Teglholmen i København, supplerer Nils Søholt.
Han uddyber, hvorfor dyserne er en vital del på en skibsmotor og viser en glasvitrine med forskellige dyser.
- Sikkerheden kommer først, vi kan ikke have et skib, der ligger ude på søen og ikke kan sejle.
Dyserne er de dele, der sprøjter brændstoffet ind i brændkammeret. Tilstoppede eller ødelagte dyser ville kunne betyde et motorstop, og det må ikke ske.
Vi passerer en af de store skibsmotorer, der kører med en øredøvende larm, præcist som hvis den sad indeni et større skib. Der kommer en god behagelig varme fra motoren.
Jeg tager afsked med Nils Søholt, og jeg er sikker på, at læseren kommer til at høre om MAN Energy Solutions igen. Ingen er i tvivl om, at de grønne brændstoffer kommer – spørgsmålet er bare, hvornår de slår helt igennem.