Staten skal hjælpe markedet for grønt flybrændstof i gang
I 2030 skal al indenrigsflyvning i Danmark være med grønne brændstoffer. Men der går al sandsyndlighed lænegere tid, inden den oversøiske flytrafik bliver fossilfri.
Foto: Jesper Ernlund Lassen - Danish Offshore Industry - DOI.dk

Staten skal hjælpe markedet for grønt flybrændstof i gang

Staten bør skabe finansiel sikkerhed, så både producenter af grønt flybrændstof (e-SAF) og flyselskaber kan investere i fremtiden, mener Green Power Denmark. Det kan ske ved, at staten køber grønt flybrændstof hos producenterne på flerårige kontrakter og
3. DEC 2024 8.58

Fremtidens fly kommer til at flyve på e-SAF, der er den eneste langsigtede løsning til en grøn omstilling af luftfarten. E-SAF er produceret af grøn strøm fra vindmøller eller solceller og biogen CO2 fra for eksempel et forbrændingsanlæg. Brændstoffet kan anvendes i eksisterende fly. Det skriver Green Power Denmark i en pressemeddelelse.

-Udviklingen er kun lige ved at komme i gang. Mange virksomheder er klar til at investere i produktion af e-SAF, men investeringerne sker kun, hvis producenterne er sikre på, at de kan afsætte brændstoffet. Flyselskaberne er på den anden side pressede økonomisk, og de har ikke mulighed for at indgå kontrakter på køb af brændstof mange år ud i fremtiden, siger Michael Madsen, der er afdelingschef for PtX i Green Power Denmark.

Løsningen er, at staten agerer som en slags mellemhandler, anbefaler Green Power Denmark. Staten skal købe brændstof på 10-årige kontrakter. Det vil skabe investeringssikkerhed for producenterne af e-SAF. Staten skal sælge brændstoffet videre til flyselskaberne på korte kontrakter – eventuelt gennem en forhandler af brændstof.

- Jeg oplever, at der er en vilje og ønske efter at komme i gang, men enderne har svært ved at mødes. Det er derfor nødvendigt, at staten påtager sig rollen som facilitator, siger Michael Madsen.

I den politiske aftale ”Grøn luftfart i Danmark” fra december 2023 er der afsat en pulje på 1,1 mia. kr. til grøn omstilling af luftfarten. Green Power Denmark anbefaler, at disse penge anvendes til at støtte dansk produktion af e-SAF. På længere sigt vil der blive brug for flere penge, men der er sat nok penge af til, at man kan komme i gang.

- Vi har mulighed for at blive en førende europæisk producent af grønne brændstoffer til luftfarten. Vi kan producere grøn strøm i store mængder, vi har adgang til biogen CO2, og vi har globalt førende virksomheder, der har ambitioner om at drive udviklingen inden for grønne flybrændstoffer, siger Michael Madsen.

Tyskland har allerede indført en dobbeltsidet auktionsmekanisme, der er magen til den, Green Power Denmark anbefaler. Og den er godkendt af EU’s konkurrencemyndigheder.

Fra 2030 stiller EU krav om, at de europæiske fly skal iblande e-SAF i brændstoftanken. Hvis brændstoffet skal være tilgængeligt i 2030, skal producenterne træffe investeringsbeslutning senest ved udgangen af 2025. Derfor haster det med at få truffet politiske beslutninger.

- Det er nu, at politikerne skal træffe de beslutninger, som skal til for at understøtte markedet, så det bliver muligt for os at flyve grønt efter 2030, siger Michael Madsen.

Regeringen, SF og Enhedslisten har indgået en aftale om at oprette en enkelt grøn flyrute i 2025. Den kommer formentlig til at flyve på brugt fritureolie eller andre biobrændstoffer, da der endnu ikke er en produktion af e-SAF. Fra 2030 skal al indenrigsflyvning – ifølge aftalen - foregå på grønne brændstoffer. 

Luftfarten står i dag for cirka 2-3 pct. af de globale udledninger af CO2.

jel

Tilmeld dig nyhedsbrevet