Stor klimaaftale på plads: Aarhus skal være klimaneutral i 2030
Borgmester Jacob Bundsgaard (S) underskriver klimaaftalen, som skal gøre Aarhus klimaneutral senest 2030.
Foto: Aarhus Kommune

Stor klimaaftale på plads: Aarhus skal være klimaneutral i 2030

Et flertal i byrådet er mandag aften blevet enigt om en klimaaftale for 2025-2030 på 300 millioner kroner, som skal sikre, at Aarhus bliver klimaneutral om seks år.
29. APR 2024 20.41

AARHUS: Visionerne har været for utydelige og de konkrete handlinger for få, siden Aarhus Kommune i 2008 besluttede, at kommunen skulle være klimaneutral i 2030. Det skal en nu vedtaget klimaaftale råde bod på.

Mandag aften er et flertal af byrådet i Aarhus Kommune blevet enigt om en klimaaftale for 2025-2030, som skal sikre, at Aarhus bliver klimaneutral om kun seks år.

Det skriver Aarhus Kommune i en pressemeddelelse.

Med aftalen er politikerne blevet enige om en samlet økonomisk ramme på 300 mio. kr. Pengene skal blandt andet gå til at fjerne 405.000 ton CO2 ved at lave mere grøn energi og ved at indfange CO2 fra skorstene på fx fjernvarmeanlæg og lagre det i jorden. Centralt i aftalen står nemlig et nyt CO2-fangstanlæg på Lisbjergværket.

- Aarhusianerne vil møde mere vedvarende energi som solceller på tagene og flere vindmøller, mere natur- og produktionsskov, færre CO2-belastende lavbundsjorder og mere genbrug. Andre tiltag vil være mere tekniske og mindre synlige, f.eks. etablering af en biogen energipark, der producerer energi af biologisk materiale, færre udledninger og skrappere klimakrav til om- og nybyggeri, siger borgmester Jacob Bundsgaard (S). 

Mobilitetsplan på vej

Hvilke konsekvenser klimaaftalen får for bilisterne i Aarhus, er endnu ikke afklaret. Byrådet skal blive enigt om en mobilitetsplan senere på foråret. 

Om betydningen for trafikanterne i klimaaftalen skriver Aarhus Kommune, at "det ifølge forligsparterne er nødvendigt, at der sker en omlægning fra fossilt brændstof til grønnere transport i form af elbiler, kollektiv transport, cykler og gående."

På trods af at mobilitetsaftalen endnu ikke er debatteret og vedtaget i byrådet, er forligspartierne blevet enige om, at der skal reduceres 319.000 ton CO2 fra transportområdet, som dækker biler, lastbiler, busser og flytrafik.

Det er en glad borgmester, som mandag aften trådte ud af byrådssalen:

- Jeg er tilfreds med klimaaftalen, som bringer Aarhus et skridt videre mod en bæredygtig fremtid. Vi mærker alle den globale klimakrise med voldsomt vejr, oversvømmelser og tørke. Det kalder på handling. Med aftalen tager et flertal i byrådet ansvar for at skabe en succesfuld grøn omstilling i Aarhus, hvor vi nedbringer klimaaftrykket til nul og samtidig investerer i klimarigtige handlinger, siger borgmesteren.

Forlod forhandlingerne

Aftalen er indgået af Socialdemokratiet, De Konservative, SF, Venstre, Radikale Venstre, Enhedslisten samt Thure Hastrup (løsgænger). 

Danmarksdemokraternes byrådsmedlem Jacob Søgaard Clausen forlod forhandlingerne, da "det er urealistisk og ender med at være unødvendig og rigtig dyrt for aarhusianerne", mener han.

Jacob Søgaard Clausen mener især, at aftalen mangler borgerinddragelse:

- Borgerinddragelsen er en by i Rusland. Aarhusianerne vil først blive inddraget, efter at byrådet har truffet de grundlæggende beslutninger. Slå først og spørg bagefter er tilgangen, siger han.

Læs mere om klimaaftalen her.

Reduktioner fordelt på områder

Klimaaftalen sætter konkrete mål for CO2-reduktionen i hver af de indsatsområder, der ifølge Aarhus Kommune "viser vejen til klimaneutralitet". Med en samlet økonomisk ramme på 300 millioner kroner skal så mange ton CO2 reduceres i hvert område:

  • Energi, inkl. CO2-fangst: 405.000 ton
  • Transport: 319.000 ton
  • Skovbrug, landbrug og arealanvendelse: 79.000 ton
  • Deponi og spildevand: 46.000 ton
  • Byggeri, energi, cirkulære ressourcer og partnerskaber: 40.000 ton
  • Fødevarer:  24.000 ton
  • Klimakoncern: 138.000 ton

Kilde: Aarhus Kommune

 

Tilmeld dig nyhedsbrevet