Sydhavnens Motorværksted i Rønne gør klar til endnu mere vind i Østersøen
Selvom topmødet om udbygning af havvind i Østersøen endte på Marienborg i stedet for på Hammershus, så ligger fremtidens centrum med udbygning stadig på Bornholm. Siden ejer og CEO af Sydhavnens Motorværksted Claus Andersen sidste år afsluttede arbejdet som underleverandør på Kriegers Flak for Siemens Gamesa, så er der blevet arbejdet hårdt og målrettet på vinde større opgaver.
- Vi blev jo færdige med at lave Kriegers Flak, men vi er ikke kommet i fuld compliance til at kunne få større opgaver. Vi kan først komme i betragtning til de større opgaver, når vi har den fulde ISO-certificeringer. Det vil sige 9001, 14001 og 45000, der er kvalitetsstyring, arbejdsmiljø og miljø, fortæller Claus Andersen, der arbejder frem mod de vigtige certificeringer for arbejdet indenfor vindbranchen.
Bornholms centrale placering er et optimalt udgangspunkt for at blive hele Østersøens hub for udskibning. Placeringen er også godt hjulpet af, at Rønne Havn er blevet udbygget til at kunne håndtere fremtidens udskibninger af offshore vind.
- Vi kan se, at de næste års projekter kommer til at udgå fra Bornholm, og det gælder med al sandsynlighed helt op til Gotland. I vindmøllebranchen får vi ikke lov at lave noget uden certifikater, og derfor er vi startet op på den proces gennem Business Center Bornholm, fortæller Claus Andersen, der er så langt i certificeringarbejdet, at han har tre tilbud liggende fra tre udbydere af certificeringer på sit bord.
Arbejdet mod certificeringerne var dog allerede begyndt tidligere.
- Vi har allerede intern kvalitetsstyring, så forarbejdet var lavet. Business Center Bornholm har været med til at finde de rigtige folk, forklarer Claus Andersen om en igangværende proces.
Medejer af Task Engineering Bornholm
Det er en certificering, der i første omgang kommer til at gå gennem Task Engineering Bornholm, og som er en aflægger af Task Engineering GmbH i Stralsund i Tyskland. Det tyske firma har danskeren Stefan Lindberg som managing director, så den danske del af firmaet faldt naturligt af flere grunde.
- Stefan Lindberg og jeg er faktisk vokset op fire huse fra hinanden, og i dag ejer vi tredjedel af Task Engineering Bornholm. Det er her vi kommer til at udrulle ISO-certificeringerne, inden de kommer til Sydhavnens Motorværksted, fortæller Claus Andersen.
Med det nye firma vil det nemlig være muligt at gå efter de langt større opgaver, for Task Engineering Bornholm kan nemlig trække på arbejdskraft fra Tyskland og et polsk firma foruden ved Sydhavnens Motorværksted.
- Vi vil gerne være prækvalificerede, så vi kan være en del af det, der kommer til at foregå inde på sitet. Det har vi mulighed for at blive med certificeringerne, siger Claus Andersen.
Samarbejdet har allerede lønnet sig, da overfladebehandlingen på en monopæl til Arcardis Ost krævede efterbehandling på udskibningssitet på Rønne Havn.
Til opgaven sendte overbehandlingsfirmaet i Düsseldorf ti medarbejdere til Rønne, hvor den 107 meter lange og 2000 ton monopæl skulle efterbehandles. Her henvendte Task Engineering Bornholm sig med lokal hjælp, og det endte med at blive et godt samarbejde.
- Vi kontaktede firmaet og spurgte, om de skulle bruge hjælp, og det skulle de. Der kom ti mand i deres arbejdstøj, så sørgede vi for resten. Vi sørgede for overnatninger, og det er ikke nemt om sommeren på Bornholm at skaffe toiletvogne, kompressorer og andet værktøj, forklarer Claus Andersen om den første succesrige opgave for Task Engineering Bornholm.
Efterfølgende har Claus Andersen og Stefan Lindberg endda besøgt det tyske overfladebehandlingsfirma i Düsseldorf, så kontakten til mere arbejde allerede er etableret. På samme tur blev virksomheder i Duisburg og Rotterdam også besøgt som led i at hente mere arbejde til Bornholm.
Åbner i Nexø
Men det standser ikke der for Sydhavnens Motorværksted, for udbygningen af havvind kommer til at betyde øget aktivitet fra Nexø Havn.
- Vi har lavet en aftale om at åbne i Nexø Havn. Det er en stor hal, hvor vi har mulighed for at lave reparationer på CTV'er indendørs, hvor der er adgang til lift. Jeg tror på, der kommer til at komme meget arbejde. Business Bornholm har lige været en tur i Grimsby i England. Her har fem GW havvind betydet 500 stillinger i land. Her ved vi allerede nu, at der kommer tre GW, så forventningen kan være op til 300 faste stillinger onshore. Der er store muligheder for Bornholm som hub, fortæller Claus Andersen.
Samarbejdet med Stefan Lindberg har også bragt en anden interessant opgave in ad døren. Lindberg har nemlig en fortid i shipping branchen hos Mærsk, derfor har han landet opgave med at montere en el-producerende rotor på en nybygget coaster.
- Det er da lidt sjovt, vi kan få sådan en opgave med montering af rotoren i stævnen her til Bornholm. Det vil vi gerne lave meget mere af, og vi har mandskabet til arbejdet og grejet til det, siger Claus Andersen.