Thyborøn Havn – på spring og klar til offshore vind
Vindmøllerne og de tyske turister har allerede fundet ud af det. Der er noget at komme efter i Thyborøn. På en efterårsdag med høj solskin - en dag, hvor vinden for en enkelt gang skyld ikke blæser, da stråler byen og havnen helt særligt.
Den, der har fascination for vindmøller, kan se de fire Siemens Gamesas syv MW møller på Nissum Bredning. Det er offshore møller med en rotordiameter på imponerende 154 meter. Endnu en mølle magen til har fået plads på sydhavnen med sit 118 meter høje tårn. Fremtiden kommer til at byde på endnu flere møller både on- og offshore. Det er specielt gået specielt stærkt efter krigen i Ukraine og den nuværende energikrise.
I Thyborøn begyndte forberedelserne til offshore vind dog langt før.
- Vi har et mål, som vi har haft siden 2010-12. Da traf bestyrelsen en beslutning om, at vi ville ind i offshore vind, fortæller Jesper Holt Jensen, der har været havnedirektør siden 2014.
Men det var ikke, fordi man allerede dengang vidste, at det ville komme til at gå så stærkt med offshore vind. Det var nærmere forretningsmæssig snusfornuft.
- Bestyrelsen var allerede dengang obs på ikke at satse udelukkende på et erhverv, siger Jesper Holt Jensen om fiskeriet, der siden har været i en nedadgående tendens.
- Fiskeriet er altid gået op og ned. Og det er stadigt vigtigt for os, fastslår havnedirektøren.
I dag er der i omegnen af 80 fiskebåde tilbage, hvoraf 20 er større både.
Kajen er klar til offshore vind
Mens de fleste havne stadig skal til at bygge kajanlæg, der faktisk kan bære elementerne til udskibning af offshore vind, så er sådan en kaj allerede klar i Thyborøn.
- Vi har Limfjordskaj II, som blev taget i drift i 2016. Kajen er bygget til udskibning af vindmøller og har en bæreevne på 23 ton pr. kvm. og 430 ton i punktbelastning, fortæller Tine Jensen Le Breton, der er salgs- og marketingchef i Thyborøn Havn.
Og netop den kaj har allerede været anvendt til udskibning.
- De fire Siemens Gamesa møller på Nissum Bredning blev udskibet herfra omkring årsskiftet 2017 og 2018. De er research og development projekt, forklarer Tine Jensen Le Breton.
- Der var slet ingen klager, da møllerne blev stillet op, og der er 1600 lokale andelshavere, tilføjer Jesper Holt Jensen med en vis stolthed.
Havnedybden er også vigtigt for, at en havn kan gøre sig gældende som installationshavn. Men det er der også allerede tænkt på.
- Nu er der 10 meter, og inden lang tid kommer der til at være 11 meter vanddybde hele vejen ind til kajen, lover Tine Jensen Le Breton, der tydeligt at forstået behovene for en udskibningshavn.
Men ambitionerne er endnu større, og der bliver arbejdet i flere retninger på en gang.
- Vi kigger både på O&M-center og opgaver som installationshavn, fortæller Tine Jensen Le Breton.
Her drejer det sig også om at kunne håndtere flere opgaver på en gang.
- Vi har reserveret et område til at lave et O&M hub. Det vil sige et helt havnebassin og en heliport. Det hele er designet med kunderne, og vi kan drifte CTV’er og helikoptere på en gang, siger Tine Jensen Le Breton.
Men et hub kommer ikke til at bremse ambitionerne som installationshavn.
- Det hele er gennemarbejdet og installationsprojekter kan foregå samtidig. Det kommer til at ske, og vi lægger hånden på kogepladen for det, siger Tine Jensen Le Breton.
Viljen til vind og PtX
Måske skulle man tro, at kapacitet kommer til at være et problem, men der er rigeligt med plads klar i Thyborøn Havn. Alligevel er en del af pladsen allerede reserveret til offshore vind.
- Med alt det, der kommer til at ske, så holder vi pladsen på 300.000 kvm fri til offshore vind, og der er mere plads klar, fortæller Tine Jensen Le Breton.
Om der bliver behov for Thyborøn Havn som installationshavn, det er der ingen tvivl om hos salgs- og marketingchefen.
- Der kommer til at være mangel på installationskapacitet, og vi er klar til at byde ind, siger Tine Jensen Le Breton og tilføjer:
- Vi er i tæt dialog med branchen, så vi ved, hvad vi kan byde ind med. Vi tager havnen derhen, hvor kunderne gerne vil have den.
Det er en målrettet indsats, der allerede bærer frugt.
- De store i branchen siger måske først Esbjerg, men nu kommer de faktisk selv og spørger, fortæller havnedirektøren og kommer en ros til sin salgs- og marketingchef:
- Tine har nærmest også brugt de sidste fire år af sit liv på det.
Passionen og viljen til vind er med sikkerhed fuld til stede.
- Vi er klar til offshore vind, og vi kigger også på PtX, siger Jesper Holt Jensen.
Rigeligt med plads og mulighed for mere
Når man kigger på kortet over Thyborøn Havn, så er det nærliggende at tænke, at pladsen måske alligevel er begrænset. Sådan er det dog slet ikke, for placeringen i Limfjorden giver muligheder.
- Vi er så heldige, at vi ikke skal bygge en mole til at beskytte havnen mod Vesterhavet, siger Jesper Holt Jensen.
- Vores position er helt unik, fordi vi ligger inde i Limfjorden, hvor vi er beskyttet mod vinden, tilføjer Tine Jensen Le Breton.
Udgravningen af sejlranden ind til havnen giver sand, og den har fået lov at gøre nytte.
- Sandet er blevet brugt til at inddæmme området ved Limfjordskaj II, forklarer Jesper Holt Jensen.
Og der er mulighed for at lave endnu mere baglandsareal.