Thyborøn Skibs & Motor har kunder i hele verden - kun den svære rekruttering i Thyborøn bremser
Der er godt gang i forretningen hos Thyborøn Skibs og Motor, så der er tid til en ekstra kop kaffe, inden adm. direktør og ejer af virksomheden med 75 ansatte Tage Hansen kan løsrive sig fra opgaverne. Vi har aftalt at snakke om fremtiden med arbejde indenfor offshore vind, når den store udbygning af havvind kommer.
Thyborøn Havn er allerede helt klar til både at blive servicehavn og endda udskibningshavn. Når det kommer til at ske, så følger der arbejde med til virksomhederne i North Sea Offshore Service Group, som 3XJ Thyborøn Skibs & Motor er medlem af. Arbejdet med vind er dog slet ikke nyt i byen, som ellers mest forbindes med fiskeriet.
- Vi har allerede arbejdet for vindbranchen gennem de sidste cirka ti år. Vi laver landgangssystemer til jack-up installationsskibene, og vi servicerer også CTV'er for Oddfjel, fortæller Tage Hansen.
Det er komplekse landgangsystemer med høj sikkerhed, der bliver produceret i Thyborøn.
- Det er teknisk rimelig komplicerede landgangssystemer, som vi laver i samarbejde med vores søsterfirma LMK Aps i Lemvig. Landgangssystemer har mange sikkerhedsforanstaltninger, så de blandt andet kan flyde, forklarer Tage Hansen.
Fred. Olsen og Ziton tæller til kunderne til virksomhedens landgangssystemer. Også Ørsted, Vestas og Siemens Gamesa hører til blandt kunderne. Sidstnævnte har allerede været i byen, da fire Siemens Gamesa syv MW offshore møller blev installeret på Nissum Bredning meget tæt på Thyborøn Skibs & Motor placering på havnen.
- De gange Siemens har været her, har de sagt, vi skulle have arbejdet. Vi har flere gange haft det oppe at vende, om vi skal satse mere på vind, fortæller Tage Hansen, der har haft sine to medejere Stinus Lilleør og Thomas Poulsen med på råd.
Fiskeriet er vigtigt
Arbejdet med vind fortsætter dog på samme niveau på hidtil, og det skyldes mest, at der faktisk er nok arbejde.
- Vores virksomhed er blevet bygget op omkring fiskeriet. Fiskeriet i Danmark er nul og niks, men det går rimeligt godt med vores kunder indenfor fiskeriet i udlandet. Vi byggede et skib sidste år, og et nyt er på vej til Norge. Og vi har fem nybygninger, som vi skal udruste de kommende år. Jeg tør godt sige, at der er ingen i Norge indenfor fiskeriet, der ikke kender vores virksomhed, siger Tage Hansen.
Det er også grunden til, at direktøren er klar til de vilde satsninger med arbejde for vindbranchen.
- Jeg ville være ked af, hvis ikke vi kan lave arbejdet for vores faste kunder indenfor fiskeriet, forklarer han.
Her spiller rekrutteringen af dygtige medarbejdere også en rolle. Det er et problem i hele Danmark lige nu, men i Thyborøn er det en ekstra stor udfordring.
- At få en dansker til at flytte til Thyborøn, det er ikke nemt. Vi har konstant 12 til 14 lærlinge, og de kommer alle herfra området, fortæller Tage Hansen.
Fastholdelse af de nyudklækkede skibsmontører er derfor meget vigtigt for virksomhedsejeren, og den har i høj grad noget med fritiden at gøre.
- Jeg siger altid til lærlingene: Gå nu ud og find en kæreste, for så ender de nemlig med at blive her. De fleste finder faktisk en kæreste i Harboøre, griner Tage Hansen om en fastholdelsesstrategi, der virker.
Arbejder både i Skagen, Hvide Sande og det store udland
Vestkystens største flydedok Thyborøn Shipyards på 153 meter er sikret i et samarbejde mellem Thyborøn Skibs & Motor og firmaet Kynde & Toft, men Tage Hansens medarbejdere arbejder flere steder i Danmark.
- Vi har købt et hus i Skagen, hvor vi arbejder som underleverandører på Karstensens Skibsværft, og vi har også et hold, der arbejder fast på Vestværftet i Hvide Sande, fortæller Tage Hansen.
Men det stopper slet ikke der, for det store udland betyder virkelig noget for virksomheden i Thyborøn. Egentlig begyndte det med en norsk kunde.
- Vi fik kontakt til en nordmand med flere skibe, og det udviklede sig derfra. I dag har vi servicemontører i Skotland, på Shetland, i Norge og Sverige. Vores kunder er world wide, forklarer Tage Hansen.
3XJ Thyborøn Skibs & Motor har også samarbejdspartnere i værftsbranchen i Gdansk og Gdynia i det østlige Polen.
- Der er godt nok langt til Gdansk, siger Tage Hansen og nikker ja til, at firmaet er ”godt kørende” med gode biler til de lange ture.
Spil, hydraulik og dykpumper
Spil og hydraulik er noget af det, der bliver lavet til hele verden, men også de såkaldte sikkerhedskurve til offshore olie og gasbranchen er blevet fremstillet i virksomheden.
- Vi har nok lavet over 100 af dem, fortæller Tage Hansen, da vi kommer til at snakke om sikkerhedskurvene, som også anvendes i offshore vind.
- Vi bygger rigtig mange spil og sender dem world wide. Vores kunder på New Zealand mangler jeg stadig at besøge, fortæller han.
Der er en utraditionel ordre, der netop er blevet sendt til landet så langt væk.
- Vi har lige solgt dykpumper til landbruget i New Zealand for en mio. kroner, fortæller Tage Hansen.
Grøn sejlads
Fremtiden med grøn fuel til skibsfarten er ikke kommet til Thyborøn endnu, men det er eldrevne fartøjer.
- Vi arbejder allerede i batteripakker til fiskeriet, men det er udelukkende til Norge, hvor der er tilskud til det, fortæller han og fortsætter:
- Jeg kan ikke se den store gevinst i det, for der er kun til tre timers sejlads. Jeg tror på en grøn løsning den dag, der bliver opfundet en fornuftig brintløsning. Indtil da kan jeg ikke se noget grønt i det.