Tilbage til Bornholm
Det summer på Rønne Havn, hvor antallet af krydstogtsskibe der anløber øen er fordoblet, efter krigen i Ukraine er brudt ud. Turisterne får nemlig en byrundtur i Skt. Petersborg byttet ud med en tur i Rønne. Det er noget som Ulla Kiersgaard mærker, for hun har skiftet jobbet som project controller hos Muehlhan Wind Service med en stilling som skibsagent i offshorebranchen.
Dermed er den tidligere forretningsudvikler i Rønne Havn kommet tilbage til Bornholm.
Her er den belgiske koncern DEME også ved udskibe de første af i alt 27 monopæle til den tyske vindmøllepark Arcadis Ost. De cirka 100 meter lange monopæle vejer i gennemsnit 2000 ton, og der er 24 tilbage på det afspærrede site på Rønne Havn. Kranskibet Orion er nemlig i færd med at pilotere de tre første monopæle på plads offshore. Skibets kran kan rage op til 190 meter i luften, når den er fuld rejst.
Opgaverne for en skibsagent er mange, og arbejdsdagene er lange – det er noget som Ulla Kiersgaard mærker.
- Den anden dag ringede min telefon 61 gange, fortæller hun om jobbet, der blandt går ud på at servicere skibene, når de kommer i havn.
Men opgaverne rækker også til at skaffe kunder reservedele, hotelværelser og de rigtige firmaer til at udføre reparationsopgaver.
- Det kan også være, at kunden skal have en helt speciel maling egentlig helst i dag. Så hjælper jeg med at skaffe den til i morgen, fortæller Ulla Kiersgaard om et arbejdet.
Folkemødet gruer
Netop nu er Bornholm ved at gøre klar til at holde Folkemødet, der løber af stablen mellem den 16. og 18. juni. Det mærkes også på havnen i Rønne, hvor et besætningskifte på et skib bliver en del sværere.
- Hvordan får man lige 45 mand til Bornholm, når alle pladser er optaget på både fly og skibe, spørger Ulla Kiergaard, og man fornemmer, hun allerede har en løsning i ærmet til en opgave, der virker rimeligt umulig.
Det er ikke kun Ulla Kiersgaard, der oplever, at Folkemødets indgående trafik af mennesker skaber problemer.
Det store antal af fly, der ventes på Bornholm, kan nemlig risikere også at gøre arbejdet sværere for kranskibet Orion. Skibet vil nemlig ikke kunne bruge sin kran i dagstimerne under Folkemødet, da den med sin højde kran ville kunne forstyrre flyenes indflyvningkorridor.
Men foreløbigt arbejder kranskibet Orion stadig på sin første opgave Arcadis Ost nord for øen Rügen, og man kan følge skibets position her.