Enterprise-lignende forhold:
Utilfredshed med Ørsted ulmer på Esbjerg Havn
Et udskibningsprojekt til de tyske vindparker Borkum Riffgrund og Gode Wind 3 & 4, der foregår fra Gemini Kaj på havnen i Esbjerg, er et nybrud i forhold til arbejdet med offshore vind, da det foregår på enterpriselignende forhold. Det har samlet en alliance af fagforeningerne Dansk El-Forbund, Metal, Blik- og Rørarbejderforbundet, 3F Esbjerg og 3F Transport Esbjerg.
- Det her er første gang i de 17 år, hvor vi har håndteret vindmøller her på havnen, at det sker på enterpriselignende forhold, siger 3F Transport Esbjergs formand, Jakob Lykke, foran udskibningssitet på Esbjerg Havn og uddyber:
- Nu vælger man det laveste af det laveste. Det er en type arbejdsforhold, man ellers kun ser i landbruget og gartneriet. Her går 111 mand bag et hegn på Esbjerg Havn, og de behøver end ikke at have en dansk konto. Man kan også spørge, betaler de skat her i landet?
Fagforeningerne har forsøgt at tage kontakt til arbejderne bag hegnet.
- Der er ingen, der ved, hvor de bor. Og de er spærret inde bag et hegn. Mine medlemmer har forsøgt at få kontakt til dem. Det eneste, de vil sige, er, at de arbejder meget, forklarer Jakob Lykke om medarbejderne, der formodes at stamme fra østeuropæiske lande som Polen og Rumænien. Han anerkender, at der er en overenskomst – men det er til en løn og betingelser, der ikke passer til det danske arbejdsmarked.
Holder Ørsted ansvarlig
Til udskibningsprojekterne af de tyske vindparker Borkum Riffgrund og Gode Wind 3 & 4 har Ørsted valgt Siemens Gamesa, der igen har valgt det polske firma Fairwind. Grunden til, at fagforeningerne nu siger stop, er, at Fairwind ekspanderer.
- Fairwind starter tre nye projekter op til næste år, og det er ræset mod bunden. De spreder sig ud over havnen med de her arbejdsforhold. Vi skal huske, det er Ørsted, der som statslig virksomhed står bag det her. Og lønnen har aldrig været så lav som nu, siger Jakob Lykke, der
Han frygter nemlig, at endnu værre forhold er på vej.
- Hvad sker der, når BP eller Shell kommer her med deres vindprojekter? Hvilke arbejdsforhold kan vi så forvente, at de tager med? Vi skal værne om den danske model, og hvad den betyder for Esbjerg Havn, siger han.
En truende arbejdskonflikt?
I april måned blokerede havnearbejderne i Esbjerg installationskibet Seaway Ventus, fordi søfolkene ombord manglede en overenskomst. Dengang blev der indgået en overenskomst efter kort tids blokade med international opbakning. Om noget lignende kommer til at ske igen, er endnu uvist.
- Vi er i tæt kontakt med organisationerne på havnene i Tyskland, USA og i Australien. Det vil sige med Verdi, International Longshoremen's Association (ILA) og Maritime Union of Australia (MUA), siger Jakob Lykke videre:
- Jeg skal kunne ikke sige noget om en arbejdsnedlæggelse. Jeg håber blot, at Ørsted kommer på bedre tanker, som de gjorde med Seaway Ventus. Vi holder Ørsted ansvarlig for det her.
DOI.dk har forgæves forsøgt at få en kommentar fra Fairwind og Siemens Gamesa. DOI.dk har været i kontakt med Ørsted, der arbejder på en kommentar.