Development & engineering til vindbranchen:
”Vi laver produkter til virkeligheden”
I udkanten af Varde ligger Seasight Solutions Development & Engineering, der er en del af Seasight Group i Hvide Sande. Hos Seasight Solutions Development & Engineering arbejder en skare 14 specialister på at udvikle og designe. Kunderne er næsten kun i vindbranchen.
- Vi laver tekniske løsninger, og vindindustrien er et særligt fokusområde for os. 95 pct af det, vi laver, er til vindbranchen. Vi har også udviklet og designet løfteåger til Femern, fortæller den 33-årige maskiningeniør Lasse Jørgensen, der er teamleder for tre ingeniører.
Udover ingeniører er der tekniske tegnere og dokumentationsfolk, og det er der en grund til.
- Alt hvad vi udvikler og designer, kræver dokumentation, og det er vi godt gearet til. Det, vi laver, er meget normbelagt, og det betyder vi både laver dokumentationen og fx risikoanalyse. Vi kommer ikke til at tegne havelåger, siger Lasse Jørgensen, der har sin egen måde at forklare sit arbejde på:
- Jeg plejer at sige, at jeg laver de fede maskiner.
Netop den ekspertise er med til kunne hjælpe mindre smede- og maskinværksteder.
- Vi fungerer også som et konsulenthus. Det kan være mindre smedevirksomheder, der ikke selv har kapaciteten, så laver vi brugermanualer, risikovurdering og produktionsgrundlag for dem, forklarer Lasse Jørgensen.
Udvikling for vindbranchen
OEM’erne indenfor vind er andeledes at udvikle og designe til, end olie og gas er.
- Vindbranchen er en relativ ny industri, og der er ikke de samme faste krav som i olie og gas. Indenfor vind er der nogle direkte krav fra vindmølleselskaberne i stedet for, selvom mange af kravene er ens.
OEM-kunderne kommer med ønsker eller ideer til Seasight Solution Development & Engineering, og så bliver udviklingen sat i gang. Men det færdigudviklede produkt tilhører OEM’en.
- Vindbranchen er unik. Kunden ejer ip-rettighederne, selvom vi har udviklet og designet produktet. Det får vi så betaling for, fortæller Lasse Jørgensen.
Men Seasight Solution Development & Engineering har nu også produkter, hvor man selv ejer rettighederne.
- Vi har også vores egne produkter, som vores APS. Alle kender APS i branchen, siger Lasse Jørgensen om autonomous positioning system (APS) dronen, der kan lette installationer af vinger, naceller, drivtog, generatorer, og navet, som DOI.dk tidligere har skrevet om.
Hjertebarnet
Der er dog et design og udviklingsprojekt, som ingeniøren har et helt speciel forhold til.
- Det her er den mest omfattende maskine, jeg har været med til at med til at bygge i min ingeniørkarriere, fortæller Lasse Jørgensen, mens han viser et skærmbillede af en BMU eller Blade Mover Universal, der er et selvkørende transportmiddel til møllevinger.
- BMU’en kan tage en møllevinge fra et blade rack på op til samlet 76 ton. Den er lavet til at køre vinger sikkert og hurtigt rundt på havne og fabriksarealer. Vi var to ingeniører, der arbejdede på den i stort set et år. Den er helt klart mit hjertebarn. Vi lavede BMU’en til en OEM, forklarer Lasse Jørgensen, der gerne forklare fordelene:
- Den er lavet til ikke at have en frithængende byrde, og det er mere sikkert. Dertil kommer, at den er tidsbesparende, fx hvis der ligger et skib og venter på at få møllevinger om bord.
BMU'en på billedet til denne artikel er nu i indsats på en stor havn i Fjernøsten.
- Den her version kører på havnen i Shanghai med møllevinger, og den blev afleveret i foråret 2022, fortæller han om en aflevering, der var anderledes end normalt.
- Vi kunne ikke sende en mand ud for at undervise i brugen af BMU’en på grund af corona, så vi fik lavet den her video, forklarer Lasse Jørgensen om en brugeranvisning, der bare har virket.
Men i designfasen blev der også lagt vægt på, at BMU’en skulle være nem og intuitiv at betjene.
- Vi laver produkter til virkeligheden, siger Lasse Jørgen om BMU’en, der blev udviklet og designet i Varde og fremstillet i hos Seasight Group i Hvide Sande og Ringkøbing, inden den blev testet på Aalborg Havn før udskibningen til Kina.
Hvordan den kommende udbygning af havvind kommer til at påvirke salget af et produkt som BMU'en har han også et besindigt og lidt vestjysk bud på.
- Potentielt kan vi komme til at lave mange af dem.
BMU'en kan produceres både som dielsel-, hybrid- og el-drevet.