Vind er kun begyndelsen på det her eventyr
Head of steel department hos Hvide Sande Shipyard Thomas Halkjær Kristensen er sikker på, at der ligger et kæmpe potentiale i deres "Hummer" både til vingemontering og andet.
Foto: Hvide Sande Shipyard/Thorbjørn Brunander Sund

”Vind er kun begyndelsen på det her eventyr”

Stabil og rolig "Hummer" monteringssystem til møllevinger fra Hvide Sande Shipyard er på vej offshore – og potentialet er endnu større.
26. AUG 2022 11.37

De er lavet til at blive fanget bedst muligt af vinden, men når vindmøllevinger skal monteres, så er en svingede møllevinge i kranens wire ikke sagen. Normalt løses det ved, at fire mand på jorden holder ved liner i et tag-line-system, der er spændt fast på vingen. Selvom det er meget lange liner på over 150 meter, og det er tunge vinger, så kan det lykkes på landjorden på den måde.

Der er dog områder, hvor den såkaldte ”hard stand” er minimal i størrelse. Det er arbejdsområdet på jorden, når en mølle er ved at blive sat op. Det betyder, at det er svært eller helt umuligt at få pladsen til mændene med linerne, hvis vindmøllen er ved at blive sat op i bjergområder, skovområder eller andre svært tilgængelige områder.

Derfor opstod ideen til drone, der kan justere for udsving og den begyndende udvikling af produktet hos Vestas. Møllefabrikanten valgte dog ikke selv at færdigudvikle dronen, da det ligger udenfor virksomhedens kerneområde mølleproduktionen. Ideen og behov var dog så god og nødvendig, at Hvide Sande Shipyard blev spurgt, om man ville overtage og færdigudvikle ideen i 2018.

I dag har ”Hummer”, som autonomous positioning system (APS) dronen er blevet døbt, for længst set dagens lys hos Hvide Sande Shipyard.

- Interessen har været enorm stor. Vi har fået henvendelser fra alle store europæiske og amerikanske mølleproducenter på ”Hummer”. Her er en mere sikker måde at installere vingerne på, og ”Hummer” er lavet, så den kan sættes på alle slags løfteåg. Man skal huske på, at det er store tunge vinger, der er svære at navigere med uden ”Hummeren”, forklarer Thomas Halkjær Kristensen, der er head of steel department hos Hvide Sande Shipyard.

Den lettere navigering af vinger vil i de fleste tilfælde også betyde, at kranens indsats kan effektiveseres.

”Hummer” sættes ganske enkelt på løfteåget, og en afskærmet rotor for hver ende af åget styrer vinger på plads stille roligt og helt stabilt. Vingen når aldrig at blive taget af vinden, inden ”Hummer” når at justere og holde den rolig og stabil under løftet med kranen.

- Der er to fjernbetjeninger. Der står en operatør på jorden, og når løftet er cirka halvvejs, så overtager den anden operatør oppe i møllen. Det er enten muligt at bruge en en automatisk indstilling eller manuelt. Operatøren bestemmer, hvad der er bedst at bruge – men 95 pct. bruger den automatiske funktion, fortæller Thomas Halkjær Kristensen.

Også på vej offshore

Mens ”Hummer” oprindelig var tiltænkt onshore vingeinstallation, så er der helt nyt, at det første rederi har købt i en af dronerne fra Hvide Sande Shipyard.

- Rederiet Ziton har lige købt en til deres skibe, der laver reparationer og vedligehold på offshore vindmøller. Her er et system, der kan hjælpe dem med alle typer vindmøller, der kan hjælpe dem med sikkert, roligt og stabilt løft af alle typer møller. Jeg er overbevist om, at vind kun er begyndelsen på det her eventyr. ”Hummer” kan installere i alle vinkler og grader. Vi kan også installere naceller, drivtog, generatorer, og navet, fortæller Thomas Halkjær Kristensen.

Hver gang der bliver solgt en ”Hummer” fra Hvide Sande Shipyard, så skal der betales royalties til Vestas. Men der er undtagelser.

- Vestas får royalities, hver gang vi sælger en hummer til vindmøllebranchen, men ikke når vi sælger til andre brancher. Vi ser store muligheder for at bruge systemet i højhusbyggeri og brobyggeri. Det er kun fantasien, der sætter grænserne. I teorien kan den bruges alle steder, hvor der bygges, siger Thomas Halkjær Kristensen, der for nu glæder sig over det primære tiltænkte indsatsområde.

- Det var virkeligt godt tænkt af Vestas, som vi kan se på alle de henvendelser, vi får. Det gør installationen mere sikker både for mennesker og vinger, slutter Thomas Halkjær Kristensen.

 

SeasightHummer closetoroad 

Her er Hvide Sande Shipyards gule "Hummer" på arbejde nær en motorvej, hvor vingen bliver styret sikkert hurtigt og effektiv på plads med af de to rotorer. Foto: Hvide Sande Shipyard 

 


 

 

 

 

 

 

Tilmeld dig nyhedsbrevet