Udskibningshavn Thyborøn:
Virksomhedsejer: Det er kulminationen på mange års arbejde
Det er ingen tvivl, når man spørger adm. direktør Niels Olaf Vinther Jensen for maritime servicevirksomhed Kynde & Toft, hvordan Thyborøn endte med at blive installationshavn for henholdvis 41 monopæle og TP’er til vindmølleparken Vesterhav Nord og Syd.
- Vi lavede North Sea Offshore Service Group, hvor jeg sidder i bestyrelsen. Vi har arbejdet mange, mange år for at det skulle lykkes, siger Niels Olav Vinther Jensen, der tydelig husker det arbejde der er gået forud:
- Vi har blandt andet været i Aberdeen for at se, hvordan de gør derovre med offshore vind.
Kynde & Toft beskæftiger sig med at servicere den maritime skibsfart lige fra nogle af Danmarks største rederier til andre fartøjer, og det er faktisk næsten på global basis.
- Vi er ABC-motorforhandler, og det gør, at vi sender folk ud og arbejde både i Grønland og Nordnorge. Her er vi lige ved at forlænge en fisketrawler med seks meter nu. Og vi har også lige leveret et hydraulikanlæg til Taiwan. Der er ni andre fiskebåde i Taiwan, der er på vej til at få en Thyborøn-pakke, som omfatter alt fra hydraulisk spilanlæg, tromler og wins. Fiskerne i Taiwan er faktisk forundret over, hvor meget mere de kan fange med det, forklarer direktøren om det, som hans virksomhed mest laver af.
Selvom offshore vind altså ikke er hovedfokus for Kynde & Toft, så har Niels Olaf Vinther Jensens virksomhed allerede fået en forsmag på, det arbejde der er i vente med offshore vind i forbindelse med Vesterhav Syd og Nord mølleparken.
- Vi skal have folk ud og ballastsikre prammen, hvor monopælene og TP’erne er på, inden de bliver løftet op på installationskibet. Der må selvfølgelig ikke gå noget galt, fortæller virksomhedsejeren, der mest havde forventet forefaldende arbejde som, hvis der skulle laves et beslag eller andet pludselig opstået arbejde indenfor smedeområdet.
Og Thyborøn har det, der skal til, for at kunne tage sin bid af kagen indenfor offshore vind.
- Havnen har den rigtige havnedybde og de rigtige faciliter til offshore vind, selvom det selvfølgelig er Esbjerg, Esbjerg og Esbjerg igen meget tit, siger Niels Olav Vinther Jensen med et lunt smil.
Rekruttering og højkvalitet til skibsfarten
Rekrutteringsituationen i Thyborøn er dog sådan, at det kan være svært at tiltrække nye medarbejdere.
- Vi ligger på en tange her, og det gør, at vi har et mindre område at rekruttere fra. Men vi har ikke noget problem med at få lærlinge, og dem har vi 13 af lige nu. Ellers har vi seks meget dygtige skibssmede fra Polen, fortæller Niels Olav Vinther Jensen.
Han købte selv sin første part i Kynde & Toft i 1991, i 2018 købte han tre kollegaer ud for at blive eneejer.
- Det er det martime, som vi vil satse på som den ombygning, der kommer ind i næste uge. Det er et 70 meters norsk tankskib, som skal ombygges til at kunne fragte biobrændsel fra fiskeindustrien, siger han.
Kynde & Toft har dog også udviklet et produkt, der overbeviser er bedre end andre tilsvarende.
- Vi har udviklet en skotgennemføring, der først blev taget i brug af et tysk miljøundersøgelsesskib i Østersøen. Hvis en brand skulle opstå, så kan vores HYROB skotgennemførige holde til en varme på 1000 grader i fem kvarter. Det er langt over, hvad andre kan. Den er selvfølgelig dyrere end andre – men det er en helt anden kvalitet, siger Niels Olav Vinther Jensen, om noget af det som Kynde & Toft vil satse på.
Forlængelse af en fiskerbåd med hele seks meter er bare noget af det maritime smedearbejde, som Kynde og Toft beksæftiger sig med.