Borgmester burde have skånet ansatte for vanskelig loyalitetskonflikt
"I Kerteminde har vi ikke haft praksis for, at en borgmester fortalte det øvrige byråd, at nu søgte han/hun om det ene eller det andet" sagde Hans Luunbjerg. Fotoet er fra 2017.
Foto: Michael Bager/Jysk Fynske Medier/Ritzau Scanpix

Kammeradvokaten:
Borgmester burde have skånet ansatte for vanskelig loyalitetskonflikt

Daværende Kerteminde-borgmester Hans Luunbjerg (V) burde som ansøger i biogas-sag ikke have holdt møder om sagen på borgmesterkontoret - eller brugt sin kommunale mail til korrespondance om sagen.
24. NOV 2023 7.36

KERTEMINDE: At de ansatte i forvaltningen i Kerteminde Kommune blev udsat for en vanskelig loyalitetskonflikt - og hvordan det foregik - er et tilbagevendende element i en 191 sider lang undersøgelse fra Kammeradvokaten Poul Schmit.

Undersøgelsen satte kommunen i værk i år efter kritik af forløbet fra 2016 med godkendelse af en udvidelse af Kerteminde Biogas, som daværende borgmester Hans Luunbjerg (V) ejer.

Den lille Kjerteminde Avis gravede i maj i år sagen frem, og to juridiske eksperter kritiserede kraftigt sagsgangen. Kurt Klaudi Klausen, der er professor i offentlig forvaltning ved Syddansk Universitet, talte med store ord: "inhabilitet, inkompetence, korruption. Det går ud over hele kommunens legitimitet".

I begyndelsen af november kom en foreløbig advokatundersøgelse, der konkluderede, at Luunbjerg, der var inhabil i sin egen biogassag, ikke havde misbrugt sin stilling, men at han burde have ladet byrådet afgøre sin habilitet.

Selv mente Luunbjerg på den baggrund, at "den ide om at tale med mine byrådskolleger var ikke blandt de råd, jeg fik. I Kerteminde har vi ikke haft praksis for, at en borgmester fortalte det øvrige byråd, at nu søgte han/hun om det ene eller det andet. Jeg sendte derfor bare helt neutralt min ansøgning."

Sammenblanding

Nu er hele undersøgelsen fra Kammeradvokaten færdig, og kommunen, der siden har fået ny kommunaldirektør, har placeret den ganske synligt på forsiden af sin hjemmeside. Og den går - blandt en lang række plan- og miljømæssige elementer - i detaljer med, hvad der er god praksis, når en borgmester selv har en sag kørende i det kommunale system. 

Det fremgår fx, at Luunbjerg burde have undgået, at der kunne opstå forvirring om hans rolle i sagen ved at undgå, at han fysisk og ved brug af e-mails sammenblandede sin gang i kommunen med sin ansøgningssag. 

Kammeradvokaten understreger, at der i sagerne ikke er grundlag for at mene, at han som borgmester har deltaget i, medvirket til eller forsøgt at påvirke sagsbehandlingen på en utilbørlig måde eller ved misbrug af sin stilling.

Ansøgnings-sagen blev ikke afgjort politisk, men udelukkende administrativt.

Og det uddybes, hvordan "medarbejderne i kommunen må betragtes som afledt inhabile som følge af borgmesterens personlige inhabilitet, og kommunen burde derfor have sikret, at det ikke var de enkelte sagsbehandlere, men derimod kommunalbestyrelsen, som traf afgørelserne efter indstilling fra forvaltningen."

Ikke praksis for referater

Dermed fik vi introduceret fagudtrykket "afledt inhabil", som aldrig før er blevet nævnt på DK Nyt. Det beskrives som en særlig form for inhabilitet, "som kan foreligge, hvis lederen af en hierarkisk myndighed rammes af personlig inhabilitet, og der ikke i myndigheden findes en uafhængig stedfortræder." 

Det fremgår også af undersøgelsen, at flere møder om sagen foregik på borgmesterens kontor, og at der ikke er taget referat fra møderne. Begge dele taler umiddelbart for, "at korrekt sagsbehandling ikke er sikret", men det tillægges åbenbart ikke den store vægt, da der blandt andet var mangel på mødelokaler, ligesom det med hensyn til referater fremgår, at det ikke skule være kommunens praksis på det tidspunkt.

Men klart formuleret er det, at Hans Luunbjerg selv burde have taget foranstaltninger til at sikre, at de kommunale medarbejdere ikke blev sat i en vanskelig loyalitetskonflikt, som kunne påvirke deres sagsbehandling.

Med i billedet hører, at han korresponderede med kommunale medarbejdere fra to private e-mailadresser, men den største del fra sin e-mailadresse som borgmester og kommunalbestyrelsesmedlem. 

Rykkede flere gange

Borgmesteren - eller nærmere biogas-ejeren vel - rykkede også flere gange for en afgørelse: 4. maj 2015, 26. maj 2015, 1. juli 2015 og 27. juni 2017 skrev han til kommunale medarbejdere og rykkede for at få en tidsplan for kommunens behandling af ansøgningen, ligesom han tilbage i februar 2014 pr. mail havde anmodet en medarbejder i forvaltningen om uformel snak om de ansøgninger, han påtænkte. 

I den endelige vurdering skriver Kammeradvokaten, at der er retlige mangler i grundlaget for tilladelserne, men at de efter en konkret vurdering kan opretholdes begrundet. Dels fordi borgmesteren og medarbejderne bestræbte sig på korrekt sagsbehandling, dels på grund af betydeligt værdispild og den tid, som er forløbet. 

Angående værdispild, så havde Kerteminde Biogas ifølge TV2 Fyn i 2016 et underskud på 621.000 kr., og i regnskabet for 2021, efter udvidelsen, et overskud på 12,2 millioner kroner før skat.

Hans Luunbjerg gik i 2017 af som borgmester og trådte ud af byrådet. Daværende kommunaldirektør Tim Jeppesen gik af i juni 2020. i dag er Inger Marie Vynne kommunaldirektør.

 

Tilmeld dig nyhedsbrevet