Danske virksomheder handler med den russiske skyggeflåde
Tre danske virksomheder spiller en afgørende rolle i at hjælpe Rusland med at omgå sanktioner mod landets oliehandel.
Det vurderer eksperter på baggrund af en kortlægning af virksomhedernes aktiviteter foretaget af Dagbladet Information i samarbejde med DanWatch.
Der er tale om virksomhederne SDK Shipping, Saga Shipping og L&N Supply Ships. SDK Shipping er ejet af erhvervsmanden Torben Østergaard-Nielsen og hans to døtre via familiefirmaet USTC Group.
Familievirksomheden er i offentligheden bedst kendt for at eje Dan-Bunkering, som i 2021 blev dømt for sanktionsbrud, da virksomheden havde solgt jetbrændstof, som endte i russiske kampfly i Syrien, og for ejerskabet af Nordic Waste, som sidste år stod bag et større jordskred med forurenet jord.
Mindst 59 skibe fra den russiske skyggeflåde er i 2024 blevet serviceret af de tre virksomheder, ifølge Danwatch og Informations research, som er baseret på online skibsdata. Skibene er ikke direkte underlagt sanktioner. Men i mindst ét tilfælde er et skib blevet underlagt sanktioner få dage efter en handel med en af de tre virksomheder.
Ekspert: Kontraproduktivt signal
De danske firmaer leverer services såsom proviant og brændstof og hjælper med at bringe nye besætningsmedlemmer ud til skibene i den russiske skyggeflåde, mens de ligger for anker nær Skagen. Ankerpladsen nær Skagen er ofte sidste stop, inden skibene sejler ud i verden med lasten fuld af russisk olie. Dermed hjælper de tre virksomheder Rusland med at omgå vestlige sanktioner mod russisk handel med olie, vurderer eksperter.
- De danske virksomheder er med til at vedligeholde den russiske flåde, og i sidste ende er de med til at facilitere, at den russiske økonomi kan kravle videre, siger Flemming Splidsboel Hansen, seniorforsker ved Dansk Institut for Internationale Studier (DIIS) til Danwatch og Information.
Amalie Korning Wedege er projektleder hos Boston Consulting Groups kontor for Risk & Compliance og tidligere chef for internationale handelssanktioner i Danske Bank. Ifølge hende sender det "et kontraproduktivt signal, hvis virksomheder vælger at facilitere transit for skibe fra skyggeflåden i dansk farvand."
To virksomheder erkender samarbejde
To af virksomhederne erkender, at de har serviceret skibe fra listen over de 59 skibe, men tilføjer, at de holder sig inden for sanktionerne. Den tredje, L&N Supply Ships, ønsker ikke at svare på spørgsmål. Det kan være svært at identificere skibe fra den russiske skyggeflåde lyder det fra direktør i Saga Shipping, Peter Møller.
"Disse skibe forsøger at obskurere deres adfærd og relationer, hvilket gør det vanskeligt at opspore og gennemskue sanktionsbruddet for både myndigheder og private aktører," skriver han.
USTC Group skriver i en mail, at de ikke handler med skibe, der er underlagt sanktioner:
"Vi overholder alle gældende regler, mens alle kundeforhold og leverede ydelser løbende gennemgår opfølgende compliance checks," lyder det fra USTC’s presseansvarlige.