DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Solenergi
DK PtX
DK Innovation
DK CCS
Energi Fyn med advarsel: Vores navn bliver misbrugt
Flere af Energi Fyns kunder har fået uønskede opkald fra svindlere, der flytter deres elaftale uden accept
Foto: Energi Fyn

Energi Fyn med advarsel: Vores navn bliver misbrugt

Kunder hos Energi Fyn er forsøgt vildledt af opkald af sælgere, som i flere tilfælde har oprettet elaftale i deres navn uden accept.
16. DEC 2024 11.32

"Vi er blevet lagt sammen med Energi Fyn, og derfor skal vi overtage dig som kunde."

"Du kan spare 100 kr. om måneden på nettariffen og abonnementet ved at skifte over til os. Vi samarbejder med Energi Fyn, så du vil stadig være kunde der."

Sådanne oplysninger er flere Energi Fyn kunder blevet oplyst via telefon af sælgere fra andre elselskaber. Problemet er bare, at ingen af disse udsagn er sande, og at kunder desuden i flere har fået oprettet elaftaler unden deres accept. Det oplyser det fynske energiselskab i en pressemeddelelse.

- Vi får henvendelser fra kunder, der ikke ved, hvad de skal gøre. Vi hører især, at svindlerne udgiver sig for at være fra Energi Fyn, og der er endda nogle, der har ringet og udgivet sig for at være mig. Derudover fortæller kunderne, at svindlerne præsenterer sig som Vest Energi eller Energi+ med historien om, at vi skulle være deres samarbejdspartner, hvilket ikke er tilfældet, siger Thomas Danielsen, der er salgsleder for privatområdet hos Energi Fyn. Han uddyber:

- Det helt klassiske eksempel er, at en sælger har ringet kunden op uden tilladelse, og den samtale resulterer i de fleste tilfælde i en uønsket ordrebekræftelse, der tikker ind i mailboksen et par timer senere, fortsætter Thomas Danielsen.

Det vilde vesten

Ifølge Energi Fyn er Elmarkedet er efterhånden det vilde vesten, da det ikke kræver mange oplysninger for at kunne oprette en elaftale i nogens navn uden accept.

Det er især forkerte fakta om priser, gebyrer og tillæg – altså en lovning om besparelser – der bliver brugt som argumenter for at skifte væk fra et elselskab og få en anden elaftale. Også Forbrugerrådet Tænks test af elselskaber fra oktober 2024 bliver flittigt bragt i spil, men i en udgave med forkerte testresultater.

- Der bliver skruet godt op for salgsgassen med forkerte oplysninger. For eksempel snakkede jeg med en kunde, der havde fået at vide, at hun betalte for et klimatillæg, der var dannet under Corona-tiden, og at det så kun var svindleren, der kunne fjerne det, hvis hun skiftede til hans selskab. En anden kunde havde fået at vide, at de kunne spare nettariffen, hvilket ikke er sandt, da denne er betinget af bopælen og ikke det valgte elselskab, siger Thomas Danielsen, som håber at politkerne snart vil skride ind, for at beskytte markedet mod skruppelløse elleverandører.

Indtil da er budskabet fra Energi Fyn klart: Vær ekstra opmærksom på svindel og afslut samtalen, hvis du bliver ringet op og er i tvivl.

- Hvis du får et opkald fra nogen, der udgiver sig for at være fra Energi Fyn eller en samarbejdspartner, hvis du bliver bedt om at udlevere personfølsomme oplysninger, eller du bare er det mindste i tvivl, så læg på og ring selv op til vores kundecenter. Det kan ikke betale sig for dig at fortsætte samtalen med svindleren, for historikken viser, at det resulterer i en ordrebekræftelse på en ny elaftale hos dem, selvom du siger nej tak, lyder det fra salgslederen.

Er man blevet ringet op, og har en svindler mod din vilje oprettet en elaftale i dit navn, så opfordrer Energi Fyn dig til at ringe til dit elselskab.

amp

Tilmeld dig nyhedsbrevet