Milliondyr stævning mellem havnebrugere i Frederikshavn Havn
M.A.R.S.’ CEO Kim Thygesen tager stævningen fra Noble helt roligt. Det grå skib i baggrunden er Zafiro Producer under ophugning, der er skyld i det retslige efterspil, som nu er begyndt i Sø- og Handelsretten.
Foto: Jesper Ernlund Lassen - Danish Offshore Industry - DOI.dk

Noble stævner M.A.R.S.:
Milliondyr stævning mellem havnebrugere i Frederikshavn Havn

Noble Drilling har stævnet recyclingfirmaet M.A.R.S., efter et olieskib til ophugning rev sig løs og beskadigede en borerig. M.A.R.S.’ CEO tager stævningen med sindro, og der er ingen lukning på vej.
30. OKT 2024 13.00

Rygtet har kørt i havneverdenen siden foråret, men det er først nu, at DOI.dk kan afsløre et retsligt efterspil mellem to havnebrugere i Frederikshavn Havn. I efteråret 2023 rev olieskibet Zafiro Producer sig løs fra kajen under en voldsom efterårsstorm, mens det lå til skrotning hos Modern American Recycling Services, Europe A/S (M.A.R.S).

Zafiro Producer forårsagede alvorlige skader på andre fartøjer i havnen, værst gik det ud over Noble Drillings borerig Noble Resilient, der fik revet sit helikopterdæk komplet af. Det er noget, som Nordjyske tidligere har skrevet om.

Efterspillet om regningen for reparationerne af Noble Resilient kulminerede den 24. oktober i denne måned, hvor Sø- og Handelsretten modtog denne stævning: ”Noble Drilling m.fl. mod Modern American Recycling Services, Europe A/S m.fl." Foruden de to parter er en række forsikringsselskaber involveret i sagen om slutspillet efter efterårsstormen.

CEO bekræfter stævningen

Da DOI.dk i foråret kontaktede M.A.R.S.’ CEO Kim Thygesen kunne han afvise, at selskabet havde modtaget en stævning. Men sådan er det ikke mere.

- Ja, der er kommet en stævning, lyder det fra Kim Thygesen.

DOI.dk erfarer fra kilder tæt på sagen, at reparationerne skulle beløbe sig i størrelsesordenen af 100 mio. kr. Det kan direktøren hverken af- eller bekræfte.

Vi har ikke overblikket endnu, så vi kan ikke sige, hvor vi er henne, siger Kim Thygesen, der samtidig afviser de vedholdende og massive rygter om, at en eventuel regning på 100 mio. kr. skulle betyde en lukning eller konkurs af M.A.R.S. i Frederikshavn:

- Stævningen kommer ikke til at jævne os med jorden, så den får den ingen betydning.

M.A.R.S. omsatte i 2023 i omegnen af 360 mio. kr., og på Kim Thygesens kontor pryder en vækstpris for fordobling af omsætningen da også. Måske også derfor tager han fremtiden helt roligt.

- Det var faktisk forventeligt, at der ville komme et efterspil, og vi har haft et år til at forberede os på det. Det er en lang proces, og det kommer til at tage år, siger Kim Thygesen og lover én ting om løstrevne skibe:

- Vi har sørget for, at det ikke kommer til at ske igen.

Kommunaldirektør: Sag mellem virksomheder

Siden Zafiro Producer rev sig løs og drev ind i Noble Resilient, er Frederikshavn Havn gået fra at være kommunal selvstyrehavn til at være en kommunal havn med en gæld på cirka 1,7 mia. kr.

Derfor vil det også kunne have alvorlige konsekvenser for hele Frederikshavn Kommune, hvis M.A.R.S. skulle ende med at lade virksomheden gå konkurs. Havnen ville ganske enkelt kunne miste en vigtig indtægtskilde i en svær tid.

Sådan ser kommunaldirektøren det dog ikke.

- Det er en sag mellem to virksomheder på havnen, så det har jeg ikke nogen kommentar til, siger Frederikshavns kommunaldirektør Thomas Eriksen til DOI.dk.

DOI.dk har forgæves forsøgt at indhente en kommentar fra Noble Drilling i USA.

Tilmeld dig nyhedsbrevet