Sådan gør CEO'en, når prispres rammer leverandørerne
Carl Erik Kristensen er tredje generation på Seasight Group, der nu samler selskaberne Hvide Sande Ship Yard, Hvide Sande Agency & Supply, Seasight Solutions og Seasights Davits. Der arbejdes på løsninger lige fra nybygning af skibe, hvor brintceller er en del af fremtiden, til sammen med blandt andet løfteudstyr til vindbranchen.
- Vi er ved at komme på den anden side af stigende råvarepriser, siger CEO i Seasight Group Carl Erik Kristensen og slår samtidig en ting fast om vindbranchen:
- Vi kan mærke et prispres fra OEM’erne, og det forplanter sig hele vejen ud i leverandørkæden, for hvis de ikke tjener penge, så opstår det.
Løsningerne til et svært marked
Men løsninger er en del af Seasight Group, og der arbejdes konstruktivt med den udfordring.
- Produkterne skal standardiseres og laves modulært, så de passer til kundernes behov. De sidste år er vi kommet væsentligt videre med det. Det gør igen lean- og kostoptimering nemmere, forklarer Carl Erik Kristensen.
Han lader heller ingen tvivl om formålet.
- Vi gør det for at holde en sund forretning, så vi vinder opgaverne i udbuddene, siger CEO’en.
Det indebærer også et kundefokus og en klar forståelse.
- Det er vores fornemmeste opgave at finde ud af, hvad kunderne vil have. Kunderne skal serviceres, og vi skal producere til en rimelig pris, konstaterer han.
”Periods when to make money”
Man kan stadig finde virksomheder, hvor beslutningerne tages som et forhastet skud fra hoften i bedste cowboy-stil. Sådan er det ikke hos Seasight Group, hvor Carl Erik Kristensen har en diplomuddannelse i ledelse fra Aarhus Universitet, en MBA fra CBS i København og en professionel INSEAD bestyrelsesuddannelse. Tilgangen er strategisk og bevidst – og på Carl Erik Kristensens kontor minder et opslag i CEO’ens synsfelt om netop det: indtjeningskurver på et diagram går op og ned.
- Det er cyklusser, der tydeligt viser, hvornår der har været krige og andre udsving. Der er perioder, hvor det er nemmere at tjene penge end andre: "Periods when to make money," siger Carl Erik Kristensen om opslaget på væggen og lader én ting stå klart:
- Vi sigter efter at vækste hvert år - der skal med andre ord helst være noget til overs hvert år.
Gode relationer trender hos medarbejderne
Rekruttering er også et af fokusområderne hos Seasight Group.
- Vi har en del åbne stillinger, og det er benhårdt HR-arbejde at besætte dem, siger Carl Erik Kristensen.
Og i rekrutteringen er der en tydelig strategi, der følges:
- Vores HR-strategi er: Vi vil være den foretrukne arbejdsplads. Derfor kigger vi på, hvad medarbejderne efterspørger. Lige nu er det, at der skal være gode relationer til ledere og kollegaer, der trender. Og vi kommer til at justere efter, hvad der er vigtigt for medarbejderne, fortæller Carl Erik Kristensen.
Der er dog den store fordel, at Seasight Group har afdelinger både i Varde og Ringkøbing foruden ved Hvide Sande. Og der er stillinger, der er lettere at besætte end andre.
- Vi har lettere ved at ansætte fx projektledere end ved at finde folk til produktionen, forklarer han.
Noget arbejde i produktionen er endda sværere at rekruttere til, men også der findes der løsninger.
- Vi hyrer udenlandsk arbejdskraft på danske overenskomster til noget af arbejdet. Det er svært at få danskere til at svejse eller male hele dagen, siger han og fortæller videre om denne medarbejdergruppe:
- Nogle af dem har været her gennem 15-18 år gennem et vikarbureau. De er med til jubilæer og andre arrangementer.
Det er ikke kun medarbejdernes jubilæer, der bliver fejret.
- Vi er ved at forberede os på, at vi har 75-års jubilæum til næste år, fortæller CEO’en om en fejring, der venter i sensommeren 2025.