
Seasight Davits er en dansk offshore succeshistorie
Jimmy Staal Damsgaard husker tydeligt begyndelsen på offshore-væksteventyret – starten på det, der i dag er Seasight Davits. Virksomheden, der producerer davit-kraner til offshore-vindmøller fra Ringkøbing, er en del af Seasight Group med hjemmebase i Hvide Sande. Da rejsen begyndte i 2011 sammen med Hvide Sande Shipyard, hvor CEO’en dengang var HP Kristensen, far til den nuværende CEO, Carl Erik Kristensen.
- Det var i september 2011, hvor jeg startede med HP, Carl Eriks far. HP sagde, han hellere ville eje 50 pct. af en succes end 100 pct. af en fiasko, fortæller Jimmy Staal Damsgaard om begyndelsen.
Sidste år solgte den nu 60-årige Jimmy Staal Damsgaard de sidste af sine ejerandele til Carl Erik Kristensen. Grundlæggeren er ikke længere CEO for Seasight Davits, men i stedet chef for udvikling og design i virksomheden. Men rejsen begyndte for tyve år siden for maskinmesteren og odenseaneren Jimmy Staal Damsgaard. Det var inden, offshore vind for alvor havde taget fart.
- Jeg blev servicechef hos ACTA i Hjallese, der lavede forskellige kraner til skibe. Jeg byggede serviceafdelingen op, og vi fik en del at lave på grund af nye regler fra International Maritime Organization (IMO). Så vi servicerede skibskraner worldwide, fortæller han.
Men i 2007 fik Jimmy Staal Damsgaard sin første erfaring med kraner til offshore møller.
- I 2007 kom DONG Energy til os. De skulle bruge nogle kraner. Så vi endte med at levere 90 kraner til Horns Rev 2, og det lærte jeg rigtig meget af, forklarer han og uddyber:
- Det er anderledes, fordi kranerne på en offshore vindmølle kun bliver brugt to gange om året. Der var ret meget udviklingsarbejde i det.
Davit-kranerne på vindmøllerne er der ingen mennesker til at smøre og servicere i det udsatte maritime klima. Det tærer på kranerne – men det var der en løsning på.
- Vi pakkede det hele ind, og det var en udvikling, slår Jimmy Staal Damsgaard fast.
Med Ørsted ud i verden
Det var en udvikling, der også blev lagt mærke til hos kunden, som kom med flere opgaver.
- Vi flyttede med Ørsted ud i verden med projekter som Gunfleet Sands Offshore Wind Farm, Walney Wind Farm I og II. Men vi solgte også til EnBW’s Baltic I og til Vestas, lyder det.
Det var nemlig allerede dengang meget vigtigt at få kraner, der altid er pålidelige og virker.
- Kranen er det svageste led, for vindmøllen kan ikke serviceres uden kranen, forklarer han.
Men selvom ACTA havde tjent gode penge undervejs, så endte et enkelt projekt galt.
- ACTA gik konkurs på grund af 45 mio. kr. i et enkelt projekt, så ACTA blev opkøbt af NOREQ, fortæller Jimmy Staal Damsgaard.
I den fase blev der ansat en midlertidig direktør i ACTA, der tilfældigvis kom fra Ringkøbing.
- Sådan kom jeg i kontakt med HP, og så startede vi op. Vi lavede vores eget firma baseret på mine erfaringer, for jeg vidste, hvad man ikke skulle gøre, forklarer iværksætteren.
Hans forhenværende arbejdsgiver ACTA var ikke just tilfreds med nystarten – men opbygget erfaring er der ikke meget at gøre ved.
Byggede det hele sammen
Det var en erfaring, der hurtigt betød et resultat.
- Vi pakkede tingene ind, og det hele blev bygget sammen fra starten i kranen, for så er der meget lavere fejlmulighed. Sådan kunne vi lave vores første offshore-kommissionering med Vestas, som var vores eneste kunde frem til 2015, fortæller han.
Indtil da havde Seasight Davits forgæves forsøgt at få hul igennem til DONG Energy – men netop i 2015 skulle det lykkes af en bestemt grund.
- Femte gang vi bød ind hos Ørsted, kom vi ind med et lille projekt, der hed Burbo Bank Offshore Wind Farm, fortæller Jimmy Staal Damsgaard om en vej ind, der har en forhistorie.
Udseendet på den daværende kranmodel passede nemlig ikke den store kunde.
- ”Kan I ikke få den til at se mere sexy ud,” sagde de. Det gad jeg slet ikke, fortæller Jimmy Staal Damsgaard, men partneren HP Kristensen havde et klogt input:
- HP satte en industriel designer på, og så tog Ørsted os ind. Den kunne det samme, men den blev dyrere at producere, siger han og kommer med en erkendelse:
- Der lærte jeg noget nyt. Det må gerne se lidt godt ud.
Det gav dog i den grad pote med nye kunder, blandt andet Siemens i 2019.
- Det åbnede rigtig mange døre, at Ørsted blev kunde hos os. I dag kopierer de alle sammen os, siger Jimmy Staal Damsgaard om Seasight Davits, der i dag har afdelinger i Storbritannien, Taiwan, USA og Danmark.