Håndlavet sikkerhed fra Esbjerg der bare holder og holder

Safe Transfer Basket har i 36 år transporteret offshore-arbejdere mellem platforme og skibe – uden en eneste ulykke, selvom sikkerhedskurvene findes i hele verden.
28. SEP 2021 13.00

Det hele begyndte i 1985, hvor den danske virksomhed Esvagt udviklede sikkerhedskurvene. Siden 2014 har Safe Transfer Basket-navnet været ejet og drevet af virksomheden West-Marine A/S, hvor adm. direktør Carsten Larsen er en stolt over et sikkerhedsprodukt med en historie i særklasse.

Safe Transfer Basket bliver brugt til at transportere offshore-industriens medarbejdere mellem olie- og gasplatforme og skibe på en måde, så ingen  kommer til skade. Sikkerheden er høj i de fleste dele af verden, men sådan er det desværre ikke over alt. Der findes andre kurve, hvor arbejderne står eller direkte klynger til ydersiden af nettet. Det kan gå galt – men sådan er det ikke med Safe Transfer Basket.

- Vi kan efter mere end 35 år i branchen sige, at vores kunder ikke har oplevet et eneste uheld forbundet med vores sikkerhedskurve, fortæller Carsten Larsen.

I dag findes der flere udgaver af Safe Transfer Basket lavet til både fire og otte stående personer. Sidste skud på stammen af Safe Transfer Basket er en til fire siddende personer, der også er sikret med et sikkerhedsbælte. Denne model har som den eneste i verden den norske NORSOK-godkendelse.

Her som i de andre Safe Transfer Basket modeller, så er sikkerheden dobbelt. Kurven bliver løftet i et sling, der fastgjort i en øse, men der er også en kompensator, som sidder i en anden øse. Skulle enten sling eller kompensator gå i stykker, så vil kurven kunne hænge i en af dem alene.

Den NORSOK-godkendte model kan endda flyde i vandet i knæhøjde.

Verdenomspændende service

Selvom Safe Transfer Basket har været på Nordsøen siden 1980’erne, så har sikkerhedskurvene en udsædvanlig høj levetid.

- Vi får kurve ind til service som er både 20 og 30 år gamle til service, fortæller Carsten Larsen, der anbefaler at kurvene bliver serviceret en gang per år. Selv når det drejer sig om serviceringen, så er der tænkt på, at der findes kurve næsten over alt i verden.

- Der er over 15 servicecentre overalt i verden, så vores kunder kan få tjekket og serviceret deres Safe Transfer Basket i alle verdensdele som Mellemamerika og i Sydøstasien, fortæller direktøren om kurvene, der altså ikke behøver at komme til Esbjerg, når de skal serviceres.

Den håndlavede kvalitet

Direktøren er dog på ingen måde den eneste, der er stolt af Safe Transfer Basket, for på værkstedet på havnen i Esbjerg arbejder den 76-årige vodbinder Jørn Karlsen på fuld tid med at både fremstille og lave service på tovværket i kurvene. Han har fundet sig godt til rette med arbejdet hos West-Marine efter at have været fisker i 44 år, vodbinderuddannelsen blev Jørn færdig med i 1964 inden fiskeriet.

- Det skal være et A-produkt, når man arbejder med menneskeliv, som vi gør. Èn reklamation, er én for meget, og dem har vi ingen af, siger Jørn Karlsen, der har det godt med sit arbejde og vil fortsætte med det, så længe helbredet holder.

Jørn Karlsens håndtryk tyder på, at han kommer til at arbejde i virksomheden mange år endnu.

Fremtiden er Safe Transfer Basket allerede rustet til, for der er stadig olie- og gasselskaber ude i verden, der er interesseret i meget høj sikkerhed.

- Vi tilbyder også både leasing og lejeaftaler. Og når man kigger på vores total cost of ownership, så er vi absolut konkurrencedygtige, fortæller direktøren, der også ser andre anvendelser i fremtiden for produktet offshore.

- Vi ser store muligheder i forbindelse med den grønne omstilling med flere vindmøller. Der er jo allerede kraner på de store havvindmøller, så her vil Safe Transfer Basket også kunne bruges, fortæller Carsten Larsen om en mulighed for at undgå, at offshore arbejderne skal klatre op på TP’erne på en stige fra en båd.


 

Tilmeld dig nyhedsbrevet