18,5 mio. kr. til stærkere forskningsmiljøer på erhvervsuddannelserne
Bæredygtighed på uddannelserne, en undersøgelse af elevernes narrativer og erhvervsskolernes samarbejde med kommunen er nogle af de emner, som de seks forskningsprojekter dykker ned.
- På trods af de snævre rammer for denne pulje, er der mange forskellige vinkler både teoretisk og metodisk på problemstillingerne. Der er fx både fokus på narrativet omkring uddannelserne, men også undervisernes rolle i at gøre det attraktivt at tage en erhvervsuddannelse, siger Ane Qvortrup, som er formand for det tematiske udvalg DFF | Tematisk forskning - Grundskolen og erhvervsuddannelserne, som har vurderet ansøgningerne til puljen. Det skriver Danmarks Frie Forskningsfond i en pressemeddelelse.
En todelt pulje
Midlerne udmøntet til de seks forskningsprojekter er en del af de tematiske uddelinger, som er fastsat fra politisk side, og er opdelt i to mindre puljer.
En del af midlerne er afsat til at styrke og udvikle kvaliteten og attraktiviteten af erhvervsuddannelserne og opbygge en stærkere og mere praksisrettet forskning om netop erhvervsuddannelserne.
Den anden del af midlerne er afsat til at understøtte forskning i arbejdspædagogik og praksislæring på bl.a. de forberedende grunduddannelser og skal styrke undervisernes viden om den praktiske tilgang til læring.
- Ønsket med puljen er at styrke forskningen inden for erhvervsuddannelserne, som generelt er et svagt prioriteret forskningsområde. De seks nye, spændende forskningsprojekter kan være med til at styrke og udvikle kvaliteten af forskningen på området og dermed bidrage til at gøre erhvervsuddannelserne mere attraktive, siger Søren Serritzlew, formand for bestyrelsen for Danmarks Frie Forskningsfond.
Fakta om uddelingen
Fonden har modtaget i alt 16 ansøgninger til puljen, og der er uddelt midler til seks projekter. Succesraten er 34,7 pct. målt på beløb og 37,5 pct. på antal ansøgninger.
Puljen ’Stærkere forskningsmiljøer for erhvervsuddannelserne og arbejdspædagogik og praksislæring’ er en del af de tematiske uddelinger, som er en politisk, strategisk satsning inden for et bestemt tema, som er åbent for bidrag fra alle videnskabelige områder, der kan bidrage med viden til temaet. Tematisk forskning fungerer som et supplement til den frie, uafhængige forskning, der er baseret på forskernes egne nysgerrighedsdrevne initiativer.
Puljen er todelt, og der har været afsat 19,7 mio. kr. til at styrke og udvikle kvaliteten og attraktiviteten af erhvervsuddannelserne og opbygge en stærkere og mere praksisrettet forskning om netop erhvervsuddannelserne. Der har også været afsat 9,9 mio. kr. til at understøtte forskning i arbejdspædagogik og praksislæring på de forberedende grunduddannelser.
Fonden har uddelt 18,5 mio. kr. i alt til puljen. Det tematiske udvalg har vurderet, at der ikke har været nok kvalificerede ansøgninger til at udmønte alle midlerne.
Danmarks Frie Forskningsfond har siden 2018 udmøntet forskningsbevillinger inden for politisk fastsatte temaer, som er finansieret ved årlige politiske aftaler om fordeling af forskningsreserven.
jel