24 ud af 26 nye offshore-fartøjer er bygget til servicering af havvind
Esvagt er et af de offshore-rederier, der i stigende grad satser på havvind i både Danmark og i udlandet.
Foto: Esvagt

Siden 2015:
24 ud af 26 nye offshore-fartøjer er bygget til servicering af havvind

Offshore-rederierne retter sig mod havvind. Siden 2010 er der bygget 58 offshore-fartøjer til vindbranchen, mens der kun er bygget 17 til olie- og gasbranchen. Siden 2015 er der kun bygget et enkelt fartøj til olie- og gasbranchen under dansk flag.
25. JUN 2021 10.38

Mens snakken om den grønne omstilling for alvor har optaget politikerne i de sidste par år, så har virksomhederne i energibranchen været optaget af den grønne omstilling i en noget længere tid. 

Det kan blandt andet ses i ny analyse af Danske Rederier, der har kortlagt, hvilket formål nybyggede offshorefartøjer på danske flag har. og her kan det tydligt ses, hvilke områder der er i fremgang. 

Oversigten går tilbage til 2010, hvor der sidenhen er blevet bygget i alt 77 offshorefartøjer med dansk flag. Heraf er hele 58 af fartøjerne dedikeret til at servicere havvindmølleparker, mens 17 fartøjer er dedikeret til at servicere olie- og gasbranchen. To fartøjer er designet til at kunne servicere begge brancher. 

- Det viser meget klart, at danske rederier har kastet sig helhjertet ind i den grønne omstilling og forstår, selvom olie/gas aktiviteterne vil være her mange år frem, så er det i vind, at væksten fremover skal findes. Vores rederier er en meget vigtig del af udbygning af havvind både herhjemme og i Europa og kan også blive det i resten af verden, siger Jacob K. Clasen, viceadm. direktør i Danske Rederier.

Danmark satser på vind

I perioden 2012 til 2014 har skibsværfterne haft særligt travlt, hvor der er bygget henholdsvis 15, 11 og 14 offshorefartøjer til de danske farvande. Efter 2014, hvor oliepriserne blev ramt af et stort fald, har det dog stået endnu mere klart, at offshore-rederierne kigger mod havvind. 

Siden 2015 er der således blevet bygget 26 fartøjer, mens det blot er et enkelt fartøj, der er dedikeret til olie- og gasbranchen. Omvendt er 24 af de nye fartøjer designet til vindbranchen. 

Mens olie- og gasskibene fortsat være efterspurgt et godt stykke ud i fremtiden mange steder i verden, kommer offshore-fartøjer tiltænkt vind til at være i overtal i Nordsøen. 

- Danmark har store planer om mere havvind, EU har store planer om havvind, og blandt andre amerikanerne har nu også planer om at satse mere på havvind. Det er et område, vi fra dansk side satser rigtig stort på. Vi har ekspertisen, og opgaverne vil blive flere. Derfor er det også virkelig opmuntrende, at så mange skibe bliver bestilt til at servicere offshore vind, siger Jacob K. Clasen.

esl

This article has been automatically translated from danish.
Sign up for the newsletter