Arbejdet er begyndt med Vesterhav Nord og Syd
Thyborøn Havns salgs- og marketingchef Tine Jensen Le Breton var en af guiderne på rundturene, der var en publikumsmagnet.
Foto: Jesper Ernlund Lassen, DK Medier

Udskibninghavn Thyborøn:
Arbejdet er begyndt med Vesterhav Nord og Syd

Minutiøs planlægning og ugentlige møder har været med til at sikre succesen for Thyborøn Havn som udskibningshavn.
21. FEB 2023 11.00

Flagene var hejste, og der var intet mindre end feststemning på færgehavnen i Thyborøn Havn. En rundtur for alle interesserede med bustur til sitet foran Limfjords Kaj 3, hvorfra installationskibet DEME Innovation fik monopæle og TP’er ombord, var i den grad en succes.

Faktisk var der sørget for alt, bustransport til sitet med guide. Bagefter ventede pølser og sodavand på de besøgende, og dem var der mange af.

Salgs- og marketingchef Tine Jensen Le Breton havde fundet det helt store smil frem på dagen, for det enorme fremmøde af besøgende, var lidt en overraskelse. Hendes kollegaer i Thyborøn Havn havde i forvejen drillet med, at det nok de blev et lille fremmøde.

- De havde sagt til mig, der kommer nok kun 25 mennesker, men nu har vi allerede haft to busser på rundturen med 100 mennesker. Mine kollegaer kommer vist til at give kage, siger Tine Jensen Le Breton meget tilfreds med antallet af besøgende.

Den enorme kø tydede i den grad faktisk mere på, at langt, langt flere synes, at det er særdeles spændende, at Thyborøn Havn nu har påbegyndt sin karriere som udskibningshavn. Men det var ikke kun de besøgende, som gjorde salgschefen så glad.

- TP’erne er allerede kommet ombord og med lidt held, så sejler DEME Innovation allerede ud i aften. Når kunden er glad, så er vi glade, siger Tine Jensen Le Breton, mens hun i al hast bestiller endnu en bus, så der er tre busser til at køre de besøgende på rundtur.

Turen til sitet

Få øjeblikke senere er en bus allerede tømt for de først besøgende og fyldt igen med salgschefen som turens guide.

- DEME Innovations skal her ind og hente monopæle og TP’er 11 gange. Og alt efter om vejret holder, så forventer vi, at det kommer til at tage omkring tre måneder at installere de 41 vindmøller. Deme Innovation kan være her frem til et tidspunkt i juni, hvor skibet skal videre til Bretagne, fortæller hun til den fyldte bus.

De 41 møllers monopæle kommer fra Rostock, og de gule TP’er, der kommer oven på monopælene kommer fra Bladt Industries i Aalborg. Derfor sejler to pramme rundt i Jylland for at forsyne DEME Innovation med fundamentdelene.

- Der er to pramme, de sejler med fire monopæle fra Rostock via Østersøen og ind til Aalborg, hvor der kommer fire monopæle på. Så sejler prammene tilbage og rundt om Skagen for at komme ind til Thyborøn fra Nordsøen, forklarer Tine Jensen Le Breton.

Prammene sejler ned til Kielerkanalen, når de skal tilbage til Rostock for at hente flere monopæle.

- Prammene kan desværre ikke komme igennem Limfjorden fra Aalborg, tilføjer hun.

Et udskibningssite for vindmøller er normalt lukket land, som offentligheden slet ikke får adgang til. Men Thyborøn Havn, DEME og Vattenfall har sammen åbnet for besøgende denne dag, og der svæver en helikopter i luften.

- Vi får lavet billeder fra helikopteren, for det er første gang, så stort et skib sejler igennem her. Det er fantastisk, at DEME tror på os. Det er virkelig dybt professionelle mennesker, der kan det, de laver, siger Tine Jensen Le Breton og fortsætter:

- Det tager ikke så langt tid med selve installationen, men der er meget lang forberedelsestid. Jeg har fx holdt møder hver uge det sidste år med DEME. De har fået beskrivelserne af vores nye havneindløb af os, fordi det er så nyt, at det ikke er på søkortet endnu.

På sitet

Bussen svinger ind foran DEME Innovation, og de besøgende strømmer ud for at så skibet så tæt på som muligt.

En mand fra Ringkøbing vil vide, hvad monopæle og TP’er skal bruges til, og Tine Jensen Le Breton forklarer tålmodigt, hvordan det hele hænger sammen og slutter med:

- Det er et samlesæt, hvor de gule TP’er kommer oven på.

At DEME har valgt netop Thyborøn Havn, ser hun heller ikke som nogen tilfældighed.

- DEME har en entreprenørånd, og alt er meget nøje planlagt, siger Tine Jensen Le Breton.

Måske er DEME Innovation dagens hovedattraktion, men turen er slet ikke slut. Bussen kører videre på baglandsarealet, hvor der ligger en masse sten.

- Vi har brugt sandet fra havneuddybelsen til at lave det her baglandsareal. Her er 300.000 kvm. til havneprojekter. Stenene her er også en del af Vesterhav Nord og Syd – de kommer fra Norge. Når DEME Innovation er færdig, så skal der lægges sten rundt om hver eneste monopæl. Så vi kører to vindprojekter her på en gang. Det kunne vi ikke have gjort uden den kaj, og den blev færdig i december, så uden den kunne vi ikke have kørt det projekt her, fortæller Tine Jensen Le Breton.

Da bussen svinger ind til slutnigen af turen, så de besøgende kan få pølser og sodavand, når salgschefen lige at sige, hvordan hele processen har været.

- Det er nice, for det har bare et fedt projekt hele vejen igennem, siger Tine Jensen Le Breton, inden en ny gruppe besøgende står klar med spørgsmål.

På Thyborøn Havn går det nemlig allerede utroligt stærkt med vindprojekterne.

DEME Innovation 

Installationsskibet DEME Innovation trak i den grad besøgende til Thyborøn Havn.

 

 


 

 


 

 


 

 


 

This article has been automatically translated from danish.
Sign up for the newsletter